Status elektrificering Århus (Generelt)

af Thorkil Olesen, fredag 22. januar, 2021, 20:33 (243 dage siden) @ Michael Deichmann

Det oprindelige elektrificeringsprojekt blev stoppet af Nyrup-regeringen tilbage i 1990’erne. Det trak så købet af IC4 med sig.


Det oprindelige elektrificeringsprojekt blev stoppet af Folketingets flertal ved at man stoppede bevillingerne via Finansloven.
Det kan så godt være at det var Nyrupregeringen der havde det i finanslovsforslaget, men intet flertal overrulede dengang regeringen - simpelthen fordi riget fattedes penge (fattigfirserne).

Og ja - i bagklogskabets krystalklare lys var det at spare på femøren og lade daleren rulle.

Jeg tror sådan set, at der var penge til at elektrificere under Nyrupregeringen i 90'erne. Og regeringen ville gerne elektrificere. Der sad en trafikminister, Sonja Mikkelsen, som var meget engageret i elektrificering og opgradering af jernbaner i det hele taget. Hun var selv valgt i Århus, så hun fokuserede især på banen dertil. Derfor de 150 m køreledning på Århus H, som er omtalt i et andet indlæg i tråden.

Problemet var, at man den gang - som i dag - ikke turde lave en stor trafikaftale uden et bredt forlig i Folketinget. Og de højreorientede havde forelsket sig i nogle motorveje i Midtjylland, som de forlangte af få med i aftalen. Der var opstået en græsrodsbevægelse "Jyder mod overflødige motorveje", som formentlig udsprang af det samme venstrefløjsmiljø i Århus, som ministeren kom fra. Hun havde derfor lovet, at så længe hun var minister, så vil der ikke komme nye motorveje i Midtjylland. Til gengæld erklærede de højreorienterede, at så ville de heller ikke støtte nogen af de projekter, som hun gik og drømte om. Derfor skete der ingenting.

Det endte med, at Sonja Mikkelsen blev "gået" som minister. Formelt faldt hun på Combus-skandalen, men det handlede nok snarere om, at hun ikke havde opnået nogen resultater. Den nye trafikminister, Jacob Buksti, interesserede sig vist ikke for trafikpolitik, men han havde fået til opgave at lave et trafikforlig. De højreorienterede trafikordførere var erfarne trafikpolitikere, som nærmest fik lov til at skrive forligsteksten. Det blev til "Asfaltforliget": Motorveje i Midtjylland, et håbløst projekt med S-tog til Roskilde, som heldigvis blev afværget, og ingen elektrificering.

I øjeblikket bliver der varmet op til en ny stor bred trafikaftale i Folketinget. Der er ikke enighed mellem regeringen, støttepartierne og oppositionen, og det er svært at se, hvordan de skal kunne mødes. Vi må krydse fingre for, at det alligevel bliver mere seriøst end i 90'erne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen