Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2021, 11:07 (1055 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 6/6 2021, 11:35

Men der er andre ting, der hæmmer rentabiliteten også, så hvis ikke man laver en samlet plan for jernbanegods, kommer det ikke til at ske. Udover krydsningsmuligheder, skal der også være overhalingsspor med fuld toglængde syd for Aalborg - shunt udenom Hjørring - sydlig indkørsel til terminalen i Hirtshals - direkte adgang til en ny terminal i Frederikshavn, inden det giver mening, at snakke om elektrificering i Vendsyssel for jernbanegods

Kære Lasse

Jeg er sådan set meget enig i det, du skriver. Det mest optimale er det, du beskriver. Men vi må også - og det er jo positivt - erkende, at "vand finder vej". Eller sagt på en anden måde: Godsoperatørerne kører de tog, der er penge i - også selv om de støder på mange u-optimale forhindringer undervejs. Et eksempel: I øjeblikket køres der som bekendt et godstog til/fra Aalborg Øst 5 dage om ugen. Jeg kan undre mig lidt over, at der er penge i det. Men det må der jo være, for ellers kørte det jo ikke. Mellem Taulov og Aalborg Øst, skal der løbes om/rebrousseres i såvel Aarhus som Aalborg, og så vidt jeg kan se, deltager der i Aalborg - udover lokomotivføreren - også en anden medarbejder ved omløbet. Det er, så vidt jeg kan se, dog ikke altid, at "andenmanden" også er der.

I selve Aalborg Øst er forholdene bestemt heller ikke optimale. Omløbssporet ligger "langt" fra de spor, vognene ekspederes i, og strækningshastigheden mellem Aalborg og Aalborg Øst (en strækning på ca. 15 km) er i øjeblikket reduceret til 25 km/t. Da strækningen blev indviet i starten af 1970'erne, var strækningshastigheden 50 km/t og sporet er bestemt ikke blevet ringere siden da. Nogle mener, at nedsættelsen af strækningshastigheden har noget at gøre med tændstedernes placering. Men hvem pokker skulle have rendt rundt og flyttet på dem siden starten af 1970'erne.

En plan om en shunt syd for Aalborg er forblevet i skuffen - den er simpelthen for "dyr" i forhold til nytten.

Elektrificering til Hirtshals munder formentlig ikke ud i en enorm stigning i godstrafikken til/fra Hirtshals. Men vi kan da håbe på, at den er med til at "vandet" lettere finder vej - også til Hirtshals. Og så bliver de andre ønsker måske opfyldt med tiden.

Hvis politikerne virkelig ville noget med godstrafikken, skulle de bevillige penge til shunts i både Hjørring, Aalborg og Aarhus, elektrificere havnebanerne Esbjerg-Esbjerg Havn, Aarhus-Aarhus Havn og Aalborg-Aalborg Øst samt ombygge terminalerne i Esbjerg og Hirtshals til fuld toglængde. Men det bliver altid ved skåltalerne.

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak