Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse (Generelt)

af Niels Bak, 3/8 2021, 03:00 (998 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg tænker hvor mange vejprojekter, nyasfalteringer, bro renoveringer osv osv osv der heller ikke bliver færdige til tiden, ønsker du/i de samme detaljere efter analyser af? det er også offentlige penge.

Det løjerlige er jo blot at Vejdirektoratet i flere år har været "politiske helte" idet de er lykkedes med at komme i mål til tiden (eller før) og på budget (eller under).
Omvendt, hvis jeg starter ud med en plan med MEGET elastik og lidt vel store tillæg, så kan jeg også være helt. Jeg sige ikke at det er VDs metode.

Vi kan også se at kiksede bygningsprojekter ender hos VD (Niels Bohr bygningen), men det gjorde vidst ikke den store forskel. Det kan man så tænke lidt over.....

Jeg har ingen erfaring med fx BaneDanmark, men jeg har lidt med VD - og jeg må bare sige, at de virker topprofessionelle at have med at gøre. Konkret er det Nordhavnstunnellen i København, jeg har været lidt inde over, og det lykkedes VD ved at tænke kreativt og lytte til parterne at finde en teknisk løsning, som både vil genere de lokale brugere mindst muligt og er 150 millioner kr. billigere. Både By og Havn og kommunen havde tidligere klodset rundt i projektet (blandt andet kostede en ombygning af tilslutningen af Nordhavnsvej skatteborgerne i København noget der så vidt jeg husker ligner 300 millioner kr. og halvandet års forlængelse, fordi den ikke var forberedt til den tunnelfortsættelse, som alle vidste ville komme), men det forandrede sig helt, så snart VD tog over.

Bohr bygningen var vist snarere et spørgsmål om at toget var væltet af skinnerne, og så er det ikke muligt at køre videre før man får det hejst tilbage op igen - heller ikke for VD, som jo nok heller ikke må siges at have deres ekspertise her.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
DSB MV1102Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak