Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted station en flaskehals efter niveaufri udfletning? (Trafikpolitik)

af Mo 568, 5/8 2021, 01:15 (990 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg er enig i at Kattegatforbindelsen skal tænkes ind i Ringsted, men det er der ikke tid til nu. Banedanmark har selv brugt tiden, og har syltet beslutningen om en niveaufri udfletning fra 2015 til 2021. Banedanmark ligger som de selv har ret, så nu haster det med at finde en hurtig og billig løsning som sikrer at Ringsted kan håndtere trafikken fra Fermforbindelsen når den åbner.

Ud fra Banedanmarks oplysninger fra debatoplægget, som var i høring i sommeren 2020, har jeg fortaget en skønsmæssig beregning af tidsgevinsten ved en lang sydlig omfartsbane. Der er ingen tidsgevinst ved tog som kører 200 km/t og en marginal tipsgevinst på 1 min og 22 sek. for et tog som kører 250 km/t. Det ligger jo næsten i ordet, en omfartbane er jo en omvej ;-)

[image]

Der er ikke udsigt til at DSB får tog som kan køre mere end 200 km/t de første 10 - 15 år. En lang sydlig omfartsbane til 250 km/t vil i meget lang tid frem kun kunne udnyttes af udenlandske operatører. De er formentlig mere interesseret i trafikken mod syd, fremfor indenrigstrafikken øst-vest. At bruge 5,6 mia. kr. på en lang sydlig omfartsbane nu, er det samme som at smide pengene ud af vinduet. Løsningen var da også den løsning som havde den laveste Interne rente af de fire mulige løsninger.

Politikerne har netop beslutte at bruge 160 mia.kr. på transportområdet. Der vil Formentlig gå mange år før beslutning om en Kattegatforbindelse er modnet og der kan skaffes de fornødne anlægsmidler. Jeg syntes ligesom du at Kattegatforbindelsen skal tilsluttes ved Fjenneslev. Det vil skabe bedre mulighed for passagertilvækst fordi der åbnes en mulighed for forbindelse til Berlin og Hamborg i Ringsted. En nordlig linjeføring via Holbæk vil slet ikke have det samme potentiale for tilvækst i passagerantallet på Kattegatforbindelsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak