Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted station en flaskehals efter niveaufri udfletning? (Trafikpolitik)

af Jens Hansen, 5/8 2021, 07:10 (995 dage siden) @ Poul Brandt


Nej, det er ikke korrekt. Kattegatforbindelsen og de 160 mia. kr. har intet med hinanden at gøre. Kattegatforbindelsen skal brugerfinansieres, og dermed lånefinansieres, og kræver ikke bevilling af en eneste krone, ud over finansiering af VVM til 0,25-0,5 mia. kr. og en statsgaranti.

Og for hvert år der går stiger (bil-)trafikken 3-4-5% pr.år. (undtagen i corona år), og dermed kommer man tættere og tættere på at den rent faktisk også kan finansiere jernbanedelen. Og tilslutningsanlæggene er lige blevet 1,9 mia. kr. billigere (Kalundborgmotorvejen bliver nu finansieret af 160 mia. kr. forliget i stedet for af Kattegatforbindelsen). Og for en evt. tunnelløsningen kan der spares 2 mia. kr. til en elementfabrik (Rødby fabrikken genbruges).

Forundersøgelsen udkommer som bekendt sidst på året. Så i løbet af 2022 kan man sandsynligvis beslutte at foretage en VVM. Den nuværende regering er jo fast besluttet på at der skal være en jernbanen, så det er vigtigt for regeringen at beslutningen om VVM tages (i god tid) inden det næste valg. - Finansieringen af VVM kan så ske på finansloven for 2023.

En god analyse og en korrekt vurdering.

JH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MH340Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak