Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog til roskilde og helsingør i 2020?

af Torsten Pedersen @, 1/6 2011, 16:52 (4716 dage siden) @ Svend


Der var jeg nok for hurtig. Der går allerede 6 S-tog i timen til Klampenborg, og dem kan man jo forlænge til Helsingør. S-togs-kystbanen ville så få to ekstra stop i forhold til i dag (nemlig Charlottenlund og Ordrup).


Det har vi allerede drøftet længere oppe i tråden. Men det er vist - som også skrevet tidligere - nok ikke en løsning de forkælede kystbanepassgerer bliver glade for. Der bliver i hvert fald rigelig brug for alle de ståpladser, der er til rådighed ;-)

Ups, den overså jeg.

Her er en plan:

1) Byg en Citytunnel i København som i Malmø, fra Øresundsbron til *nordenden* af København H
som fx her
http://goo.gl/maps/EleG
eller her
http://goo.gl/maps/VpCO
eller her
http://goo.gl/maps/C9EX
og lad alle tog på Kbh H være gennemgående til/fra enten Boulevardbanen eller Citytunnelen

2) Konvertér ringbanen til 25 kV~ og lad den fortsætte ad den nuværende Øresundsbane (hvor Øresundstog og fjerntog nu ikke længere kører) til Tårnby/Kastrup Lufthavn

3) Konvertér de øvrige S-linjer til 25 kV~

4) Reorganisér sporbenyttelsen på den 4-sporede strækning Roskilde - Klampenborg til langsomme tog yderst - hurtige inderst

5 ???

6 Gevinst!

Citytunnelen vil udjævne den nuværende 'skæve' fordeling af trafikbelastningen på hhv. nordenden og sydenden af København H, således at det ikke bliver nødvendigt at udvide stationen med ekstra spor. Regionaltog øst for Storebælt kommer til at fortsætte til enten Kastrup Lufthavn / Sverige (og derved matche Øresundstogenes linjenet i Sydsverige) eller Helsingør (- Helsingborg, når det blir aktuelt). Problem løst.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak