Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog til roskilde og helsingør i 2020?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 1/6 2011, 20:41 (4716 dage siden) @ Torsten Pedersen

Og hvis man vil konvertere Boulevardbanen/Kystbanen til 1650 V= til S-togene, skal Øresundstogene så afkortes til København K?


Nok nærmere til Hellerup - så får i det midste 2900 Happiness en direkte forbindelse til Lufthavnen og Malmö.

Men der er ingen grund til at smide penge ud på at konvertere Kystbanen til noget der er dårligere end i dag. Brug dem i stedte på at anskaffe noget mere velegnet materiel.


Jeg må vist gentage spørgsmålet:
Hvis man vil konvertere Boulevardbanen/Kystbanen til 1650 V= til S-togene, skal Øresundstogene så afkortes til København K? For hvis man konverterer Boulevardbane/Kystbane-strækningen Kbh K - Hellerup fra 25 kV~ til 1650 V= kan Øresundstogene ikke køre på den strækning. Hvis man på den anden side ikke gør det, men kun konverterer strækningen Hellerup - Helsingør fra 25 kV~ til 1650 V= så skal S-togene til og fra Helsingør, op til 6 - 9 tog i timen, køre på på S-togssporene fra Kbh K til Hellerup og det er der simpelthen ikke kapacitet til.

Et tankespil: Kunne man bore en tunnel fra banegraven ved Vesterport til Østerport, og så lede øresundstogene herigennem?
Så får man 4 spor igennem midtbyen, kan lade alle 4 jordnære spor på nørreport omlægge med høje perroner og S-tog, men bevare muligheden for standsning på Nørreport og Østerport for kystbanetogene. Derudover kunne man med 3. spors forsyninger til S-toget have både S-tog og Kystbanetog på samme spor længere mod nord. Hermed har man stadig muligheden for en Helsingør-Helsingborg forbindelse, omend perronerne må blive et problem for den ene eller anden type materiel.

Mine bekymringer for idéen går mest på prisen, og så om der overhovedet er plads omkring Nørreport til at tråde endnu en boring igennem uden om metroen og den nuværende boulevard bane.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak