Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog til roskilde og helsingør i 2020?

af Torsten Pedersen @, 2/6 2011, 12:10 (4715 dage siden) @ Torsten Pedersen

Både S-bane og fjernbane kunne hver især godt bruge et par ekstra spor på Boulevardbanen. Problemet er bare, at de nuværende fire spor er lagt i højtliggende tunneller. Den slags udgraves oppefra af hensyn til kloaker, el- og gasledninger, og hvad der nu ellers gemmer sig under vores fødder. Det vil ligesom ved byggeriet af metrostationerne medføre flerårige afspæringer og gener for flere tættrafikerede gader og kryds.

Dertil kommer så pladsproblemet. Fire spor med behørig sikkerhedsafstand fylder trods alt noget i bredden i forvejen, foruden hvad perronerne ved Nørreport optager. Og hvis man ikke vil til at rive huse ned og foretage større indgreb i parker, ja så er der faktisk ikke ret meget plads at give af. Hvis man altså ikke vil gå i dybden, men det kræver så plads til ramper i stedet.

Med venlige tunnel-hilsner
Leif Jørgensen


Men kan rampen ikke starte ved banegraven ved eller før Vesterport, nå fuld dybde lige før Nørreport, og eventuelt nå overfladen igen ved eller efter Østerport?

Der er så vidt jeg kan måle mig frem til, ved hjælp af google maps, 1,1 km fra København H og til hjørnet ved Nørre Voldgade / Linnésgade, samt 1,1 km fra Østerport og til Gothersgade. Hvor dybt kan man nå ned på 1.1 km? Eventuelt dybt nok til at man kan bore under boulevardbanen?

Nørreport metrostation ligger med en perronhøjde i 20m dybde. Imellem metro og fjernbane / s-bane ligger gangtunnelen, der snart skal forlænges ind mod byen. Kunne man forestille sig, at fjernbanen kunne 'trådes' igennem for enden af gang tunellen?

Men samtidig skal hele Nørreport alligevel laves om, så der bliver mere åbent fra stationen og ind mod centrum, mens Nørre Voldgade flyttes ud mod Nørrebro siden, så begge vejbaner lægges samme sted. Er problemet måske at Nørreport Metrostation ligger 'for højt' til at man kan lave en ny fjerntogs forbindelse?

Man får nok ikke lov at bore under husene igen. Der er rigeligt af bekymringer, når metroen skal bore cityringen færdig.

Mine Citytunneler
http://goo.gl/maps/EleG
http://goo.gl/maps/VpCO
http://goo.gl/maps/C9EX
har samme linjeføring mellem Jarmers Plads og København K.

Med den indbyggede målefunktion som viser sig når man tegner egne kort kan jeg ikke få den strækning til at være længere end 0.7 km. Hvis vi regner med en maksimal stigning på tunnelrampen på 20 promille (jf. max. stigning på 20-29 promille den ny strækning Kbh - Køge - Ringsted
http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/l134/bilag/2/806959.pdf
) så vil den ved Jarmers plads kunne være op til 14 m under boulevardbanens niveau, som er 10(?) m under jorden. Kalklaget under København ligger i 6 - 15 meters dybde
http://e-pages.dk/cowi/12/19
så resten af tunnelen under København vil kunne udføres som boret tunnel. Og med den tunnel behøver København ikke flere.


Det vil med sådan en citytunnel være en fordel med fast allokering af perronerne på København K med hensyn til destinationer fra nordenden.
I begyndelsen fx. således
Perron 1, spor 1 og 2, tog til Boulevardbanen og Helsingør
Perron 2, spor 3 og 4, tog til Citytunnelen, Kastrup Lufthavn og Sverige
Perron 3, spor 5 og 6, tog fra Sverige, Kastrup Lufthavn og Citytunnelen
Perron 4, spor 7 og 8, tog fra Helsingør og Boulevardbanen
Perron 5, spor 9 og 10, S-tog til Nørreport, Farum og Hillerød
Perron 6, spor 11 og 12, S-tog fra Hillerød, Farum og Nørreport

Efter konvertering af S-banen til 25 kV, omorganisering af fjerntog, regionaltog og S-tog til 'hurtige tog' og 'langsomme tog', og ombygning af den firesporede strækning Roskilde - Klampenborg til at køre langsomme tog yderst, hurtige tog inderst, således

Perron 1, spor 1 og 2, langsomme tog til Boulevardbanen, Farum, Holte og Nivå
Perron 2, spor 3 og 4, hurtige tog til Boulevardbanen, Hillerød og Helsingør
Perron 3, spor 5 og 6, alle tog til Citytunnelen, Kastrup Lufthavn og Sverige
Perron 4, spor 7 og 8, alle tog fra Sverige, Kastrup Lufthavn og Citytunnelen
Perron 5, spor 9 og 10, hurtige tog fra Helsingør, Hillerød og Boulevardbanen
Perron 6, spor 11 og 12, langsomme tog fra Boulevardbanen, Farum, Holte og Nivå

Der kan selvfølgelig tilføjes transversaler nord for København H til at bløde op på denne faste allokering.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak