Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)

af Jimbow, Ballerup, 16/1 2014, 15:17 (3755 dage siden) @ Lasse

Det er rigtigt spændende med den her nye aftale, som giver en tiltrængt opgradering af de danske baner. Tænk på hvor mange kilometer det drejer sig om hvis man regner alle nye baner og opgraderinger sammen!

Så vidt jeg har forstået, så bliver alle de tre nye højhastighedsbaner forsynet med en fly-over i hver ende, så der ikke indføres nye flaskehalse der.

På lidt længere sigt kunne der måske også blive behov for et 3. eller 4. spor på nogle af de mellemliggende strækninger, men foreløbig burde man kunne lægge køreplanerne så man undgår at lukke et langsom tog ud på strækningerne lige før et hurtigt.
Ligeledes kunne man på endnu længere sigt godt forstille sig at der kunne blive behov for en bane udenom Horsens og evt. en ny Lillebæltsbro samt evt. bane vest om Fredericia.

I forhold til dobbeltspor Tinglev-Padborg, så er spørgsmålet om der er virkelig er et stort behov for det. Når der bliver dobbeltspor helt til Tinglev giver det meget stor fleksibilitet i forhold til køreplanen, og så mange tog bliver der vel heller ikke når en del af godstogene kører via Femern.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak