Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)

af jmp ⌂, Vejle, 16/1 2014, 22:27 (3755 dage siden) @ BoergeOf61

Kig dog på et kort! Tog ud af Hamburg, der skal mod Ruhr/Benelux, kører normalt via Rotenburg (Wümme) og ikke via Lüneburg. Derfor kan Lübeck-Lüneburg ikke bruges i denne sammenhæng.


Jeg ved udmærket, hvor Ruhr og Benelux ligger, og ved også, at ICE-togene mellem Berlin og Ruhr ikke passerer Hamburg. ICE-togene Hamburg-Ruhr og Berlin-Ruhr deles fx. i Dortmund.

Nu var det Hamburg vi snakkede om og hvis du havde kigget på et kort, ville du se, at der er to hovedstrækninger i sydlig retning ud af Hamburg -- en i retning Hannover og en i retning Bremen. De fleste godstog fra Sverige-Sjælland, som ikke ender i Hamburg, kører videre i retning Bremen. Lüneburg derimod ligger i retning Hannover og det gør Lübeck-Lüneburg nærmest irrelevant i forhold til trafikken via Fehmarn.

Her kører godstogene i stor udstrækning på andre spor end persontrafikken og der sker løbende udvidelser, når godstrafikken stiger.


Der er ingen fast forbindelse over Femern, og strækningen mellem Køge og Hamburg er vist ikke elektrificeret. Hvad kan vi bruge det til?

Det var dig, der udnævnte Hamburg til en flaskehals. Jeg argumenterer bare for, at der er den ikke -- og næppe bliver det.

I de hundredvis af godstog der kører i Hamburg på en dag, fylder DK-trafikken meget lidt, så der bliver nok plads til lidt flere DK-tog!


Hundredvis af godstog får mig til at tænke på trængsel.

Hvis du havde kiget lidt mere på den virkelige trafik, ville du have set hvor godt det glider de fleste steder i Tyskland, bl.a. fordi de kører gods- og persontrafik på hver sine spor/strækninger, der hvor der er trængsel.

Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak