Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 16/1 2014, 23:08 (3755 dage siden) @ jmp

De fleste godstog fra Sverige-Sjælland, som ikke ender i Hamburg, kører videre i retning Bremen. Lüneburg derimod ligger i retning Hannover og det gør Lübeck-Lüneburg nærmest irrelevant i forhold til trafikken via Fehmarn.

Det forstår jeg ikke. Nu kører de fleste godstog fra Sverige og Sjælland over Storebælt og grænsen ved Padborg. Med den faste forbindelse over Femern kommer de formentlig over grænsen nord for Lübeck, hvor en evt. rute mod Hannover giver ganske god mening for destinationer i Ruhr.

Det var dig, der udnævnte Hamburg til en flaskehals. Jeg argumenterer bare for, at der er den ikke -- og næppe bliver det.

Du argumenterer også for, at intet ændres. Min opfattelse er baseret på, at Hamburg er en storby med begrænsede muligheder for udbygning af jernbanenettet. Det hjælper ikke meget, at der er god plads ved Harburg, hvis togene fra Femern ikke kan komme dertil.

Hvis du havde kiget lidt mere på den virkelige trafik, ville du have set hvor godt det glider de fleste steder i Tyskland, bl.a. fordi de kører gods- og persontrafik på hver sine spor/strækninger, der hvor der er trængsel.

Så er vi tilbage ved 'alt andet lige' igen. Mig bekendt er de tyske motorveje kendte for tæt trafik med kødannelse, og tanken er, at mange af de lastbiler, der kører på de tyske motorveje, skal erstattes af godstog. Det gælder muligvis også meget gods fra Danmark og Sverige.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak