Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)

af J.C, 18/1 2014, 12:09 (3753 dage siden) @ Svend

[image]> >Sammenfletningen ved Ringsted kan blive et væsentligt problem, ihvertfald hvis man holder fast i den løsning BDK er kommet med.


Fordi .... ?

1. Der kan ikke køre RE-tog Odense-Roskilde-København, samtidig med at der kører superlyn fra Køge til Odense, hvilket især vil være udtalt i morgenmyldretidstrafikken.

2. Tog fra Odense-København hhv. København-Odense kan ikke mødes på Ringsted station, hvorved den vestlige flyover etablerer en flaskehals for den allerede eksisterende RE-tog trafik på Vestbanen. Af den detaljerede sporplan fremgår der en mulighed for, at standsende RE-tog Odense-Roskilde kan benytte det østgående højhastighedsspor Odense-Køge på Ringsted st. Under opholdet i Ringsted vil toget imidlertid spærre for bagvedkørende superlyn Odense-Køge. Når det standsende tog derefter afgår mod Roskilde, skal det krydse det vestgående højhastig-hedsspor Køge-Odense. Reelt reduceres den nuværende Vestbane fra en dobbeltsporet strækning, til en enkeltsporet strækning gennem Ringsted st.

3. Der kan ikke køres tog Køge-Femern, samtidig med tog Næstved-Roskilde. Godstog eller gennemgående hurtigtog Køge-Femern kan ikke passerer Ringsted st., samtidig med at der kører RE-tog Næstved-Roskilde-København.

4. Tog Odense-Roskilde kan ikke køre igennem stationen samtidig med tog Roskilde-Næstved. Denne, som er den eneste bestående konflikt, fjernes med andre ord ikke.

5. Alle godstog fra/til Korsør vil blokere højhastighedsstrækningen ca. 10 min under ankomst og afgang (signalteknisk tid). Banedanmarks tillægsløsning for godstog (se lovforslag i høring af 13. december 2013) er ikke en komplet løsning, men reducerer blot den tid hvor godstog blokerer Odense-Køge-Odense fra ca. 25 min til ca. 10 min. Odense-Køge-Odense vil altså stadig være blokeret, blot i et kortere tidsrum, i forbindelse med ekspedition af ankommende og afgående godstog mod Odense.

6. Alle godstog fra/til Roskilde skal krydse sporene Køge-Odense hhv. Odense-Køge på Ringsted st. og skifte køreretning i spor 6. I Banedanmarks tillægsløsning for godstog er Køge-Odense hhv. Odense-Køge blokeret 10 min, når godstog skal kører ind og ud af Ringsted st. til/fra spor 6.

Findes der andre stationer her eller i udlandet der er/bygges på samme måde?

Vh.

J.C


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak