Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Femern og godstog østover (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 20/1 2014, 19:09 (3751 dage siden) @ jmp

Her er vi igen, i mine øjne, ude i noget romantik.

Hvis du kiggede på det kort, jeg linkede til i et andet indlæg, ville du se, at Fehmernforbindelsen indgår i en korridor, som i Hamburg mødes med en korridor mellem Nordsøen og Rusland med sidegrene bl.a. til Rostock.

Der kører præcis nul direkte godstog Sverige-DK-Østeuropa i øjeblikket. En naturlig forklaring kunne jo være, at der ikke er noget behov.

To grunde til, der ikke er behov, kunne være færgerne over Østersøen og de østeuropæiske lastbiler gennem Danmark. Jeg mener at have læst flere gange, at noget gods fra Danmark omlades fra lastbiler til godstog i Tyskland, og danske lastbilschaufførers jobs overtages af chauffører fra Østeuropa.

Som bekendt kører der direkte godstog bl.a. mellem Kina og Duisburg. De kommer ikke til Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak