Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 19/1 2014, 20:41 (3752 dage siden) @ Lasse

Det er vel svært at tænke i åbenlyse mangler i TogFonden DK uden samtidigt at tænke på det næste skridt.

Umiddelbart er det smukke i TogFonden DK jo, at man forsøger at tænke i en helhed, hvor fjerntogene skal mødes hver time på knudepunkterne, så andre tog og busser nemt kan få forbindelse i hver retning. Det man så savner er, at dem der laver køreplanen gør det nemt og overskueligt at tage tøjet. Nemme og enkle produkter, måske linjer som i S-togene med en Landets Puls der er lige så overskuelig. Det behøver ikke koste alverden, lige så meget rutiner og vaner. Ser man DSB's køreplaner og sider igennem, så snakker de om Lyn, LynX, IC, IC Bornholm, ICLyn, Re, Øresundstog osv. Hvad med at have 2-3 skarpe produkter, så kunderne ved, hvad de kan forvente. F.eks. et nationalt med salg, 1. klasse, faste minuttalt, handicapvenligt osv., et regionalt uden service og 1. klasse og til så et lokalt, der bare er et tog uden nogen service/komfort-garanti.

På infrastruktursiden bør man fortsætte elektrificeringen, først for tænker jeg Silkeborg-Herning i kombination med ny bane Aarhus-Silkeborg, Langå-Struer, gerne i kombination med triangelspor i Langå samt Lollandsbanen (så man kan køre direkte eltog København-Nakskov). Så mener jeg, at man burde kigge på det Sønderjyske problem, så alle jyske byer med 10.000 indbyggere eller derover er betjent.

Det TogFonden DK har vist er, at der skal være en overordnet plan med tingene. At skære et par minutter af køretiden kan man altid gøre, fem min her og der kan diskuteres og vælges ofte fra. Men er der en overordnet plan, som at togene skal mødes hver time, så rykker det noget.

Skulle man tænke helt stort i Jylland, så kunne en genåbning af Tinglev-Tønder hhv. ny bane Aalborg Lufthavn-Thisted skabe en stor ringbane langs Jyllands kyster og grænser, så ingen påsejling, afsporring eller lign. på denne ring eller banerne indenfor ville betyde, at trafikken ikke kunne ledes uden om.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak