Efterlyning af T26 tender-billeder

af Steffen Dresler, 31/8 2014, 11:44 (3528 dage siden) @ Muncken

Go´formiddag Torben.

Det er jo svært at udtale sig om hændelser under krigen, da man jo ikke selv var en part/del af dette og ikke levede under forholdene dengang og derfor en del af historie-, opfattelses- og tænkemåden.

Meget firkantet ønskede DSB selv at stå for alle tyske transporter i landet og først omkring JUN 1944 overgår en del kørsler til den tyske besættelsesmagt, men STADIG med DSB (2. Distrikt) som en særdeles aktiv (med)spiller.

Den høje skorsten var ikke til hinder for at køre i Danmark overhovedet, men hvis lokomotivet skulle i remise, kunne det give problemer med røgudtræksklapperne i remisen. Skorstenen var for høj. Derfor fik tyske lokomotiver lejet af DSB, NORMALT afskruet skorstensforlængelsen, men ikke altid.

Forspandskørsel var tilladt, men tre lokomotiver var normalt ikke tilladt (og nødvendig), hvorfor det selvfølgelig krævede en tilladelse i hvert enkelt tilfælde. Billedet viser tog 2049, men sikkert også anvendt som materielkørsel.

Man kørte IKKE med forblændede øjne eller en pistol for hovedet, men efterhånden som krigen lakkede mod enden, skete der flere og flere uventede ting/hændelser og for at få løst problemerne, har man nok i mange tilfælde givet tilladelse og accepteret tingenes tilstand, "Rädern Rollen für ........".

Ingen af parterne var jo interesseret i at sende tog afsted, hvor resultatet kunne medføre uheld mv.

Så nok ikke tilladt, men accepteret for at få tingene til at køre på bedste måde.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak