Hvad på fodpladen, samt kasse ovenpå cylinder, Litra N

af Steffen Dresler, 11/9 2014, 08:41 (3517 dage siden) @ Muncken

Godmorgen!

Se godt på pladen under røgkammeret ude til venstre ved røgnedslagspladen, Jeps, det "flasker sig ved et lysende eksempel";-) på en tilføjelse, jeg ikke har set på andre lokomotiver litra N. En sikkert kort periode, men HVORFOR ved jeg ikke, forslag?

Litra N nr. 202 havde frostsikringskasse monteret øverst på cylindrene, der dækkede over ”Winterthur” trykudligneren, da lokomotivet ikke havde ”Nikolaj type” glidere, men almindelige rundglidere. Flere N fik i perioder almindelige rundglidere, da det kneb med at skaffe reservedele, når Nikolaj gliderlegemerne var blevet beskadiget ved forkert betjening, hvilket desværre ofte skete. Så bemærkningen andre steder om, at litra N var udstyrede med Nicolaj type glidere, er derfor kun delvis korrekt.

Så det er vel med at vælge lige den periode man ønsker at ens lokomotiv skal se ud, da der jo skete ændringer frem og tilbage, bl.a m.h.t. forløberen, der kunne være enten med eger eller den forenklede. N 208 havde egerhjul og BR 52 røgkammerdør ved indsættelsen, men røgkammerdøren blev jo senere udskiftet med en DSB almindelig.

Glæder mig, hvis nogen kan svare på spørgsmålet, for det har jeg selv ingen anelse om og synes det er lidt "sprøjst"!

Med venlig hilsen og ønsket om en god dag

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere
DSB MZ1403ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak