Efterlyning af Fodplade-billede? Litra N

af Steffen Dresler, 11/9 2014, 12:17 (3517 dage siden) @ tjesp02

Kære Thomas!

Prøv at se resten af tråden m.h.t. enten med eller uden riffelblik. De blev leveret uden og tilsyneladende havde også havebænken ej heller riflet metal. Men at det kan være kommet til senere, skal jeg lade være usagt.

Ja, der var hul til fødevandspumpen, da ALLE lokomotiverne i princippet kun fik et udvendigt eftersyn, fjernet/ændret småting som fløjte, sikkerhedsventiler, kulbakke evt. overhederelementer udtaget og kontrolleret og så nogle småting ændret til DSB normal, en gang hattelak og så idrift. Altså stort set tysk i udseende. Så at sige de fik en S-reparation er absolut en sandhed med modifikationer, selv om skrevet på loko. Men de blev efterset, således at det LIGE passede NOGENLUNDE med eftersyn opført i de såkaldte "Betriebsbücher", der så videreførtes i deres DSB karriere med DSBs egne "Reparationsbøger".

Først ved den EGENTLIGE S-revision omkring 1955/56 "ensrettes" lokomotiverne med bl.a. snenæser, DSB Witte røgnedslagsplader, fuld havebænk og i nogle tilfælde for det meste DSB røgkammerdør.

Så svaret på dit spørgsmål er, at DSB litra N blev sat idrift med de mange forskelle der var lokomotiverne imellem. De var altså IKKE ens. Og selv efter "fordanskningen" i midten af 50´erne, forblev de forskellige i større eller mindre grad og forskelligheder blev ændret hele tiden.

Jeg kan anbefale dig at få fat i noget litteratur, bl.a. DSB litra N og T, men den er udsolgt fra forlaget, så det er altså brugt, prøv Togdillen, Kystbanen etc. Ellers læs på www.jernbanen om lokomotiverne og se på billederne. Det hele giver mange gode svar.

Sidst, er der kommet så mange nye informationer til vedr. litra N, at en "up-date" kunne være ønskelig.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak