Efterlyning af Fodplade-billede? Litra N

af Steffen Dresler, 10/9 2014, 21:50 (3517 dage siden) @ Muncken

Kære Torben

Lad mig sige det som det er ligeud, jeg har IKKE nogen fotodokumentation for hverken barriere- /fodpladeplade eller ”havebænkens ” trædeflader/oversider.

Men jeg er nu næsten sikker på, at de belgisk byggede BR 50 ÜK ikke havde riflet blik ved deres indsættelse i Danmark ved DSB. Det er ihvert tilfælde et af de mange ændrings/spareforslag som ”HA Kriegslokomotiven” forordnede og som udvirkede, at der pr. 1. maj 1942 var 145 steder på selve lokomotivet og 26 steder på tenderen, der var blevet forenklet.

Hvad så med havebænken? Den var jo ikke omfattet var krigens foranstaltninger til forenkling, men en efterkrigstids dansk tilføjelse. Første lokomotiv med ”havebænk” litra N nr. 203.

Da der jo i diverse DSB skrivelser er omtalt, at der kun skal anvendes de forhånden værende materialer, KUNNE det betyde, at det er simpelt pladejern, der blev anvendt og ikke riflet blik. Men sidstnævnte er et kvalificeret gæt!

At diverse modeller i 1:87 eller større har riflet blik på barriere- og eller forpladen er jo forståligt nok, da udgangspunktet jo har været en fredtidstype og ikke en ÜK´er.

Så min egen konklusion vil være, at barriere og eller fodpladen har almindeligt stålplade UDEN rifling og at havebænkens trædeplade har det samme, altså uden riflet blik. Men det KAN jo være, lokomotivet udgået pr. 19/-53, at forsyningssituationen er blevet så god, at der kunne anvendes riflet blik. Men det er som sagt tanker og ikke dokumenteret viden.

Nu skal dit forbillede jo være litra N nr. 208, så SE GODT på billede nr. 2 jf. dette link: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=815&n=dsb-n-208

Koncentrer dig i området omkring røgkammerdøren og fodpladen og på denne. ER det noget du skal have med på din model:-) ?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak