Efterlyning af T26 tender-billeder

af Steffen Dresler, 31/8 2014, 16:13 (3528 dage siden) @ 87-Gruppen

Kære Vagn med flere!

Dette famøse hul eller saddel/stol, har jeg faktisk ingen anelse om, hvorfor blev lavet. Altså hvilken funktion dette skulle have.

Jeg spurgte i sin tid William Dancker-Jensen, der jo om nogen – i min verden - burde vide det, da han jo var tegningsassistent ved Maskinafdelingen og arbejdede direkte under Voldmester m.fl. på omtalte tidspunkt.
Jeg fik den opfattelse, at dette vidste Dancker-Jensen faktisk heller ikke lige helt præcist. En af de mulige forklaringer var, at Lfb. kunne stå bedre, når der skulle lempes kul frem og ned mod kulbakken, hvilket jo lyder plausibelt. Yderligere skulle man med fordel kunne ligge kulskovlens skovl nede i hullet og at den derfor var lettere at komme til, når den skulle bruges. Den havde ellers plads på ydersiden af den forhøjede kulkasse i Lfb. siden. Sidstnævnte tror jeg nu mere på, var en praktisk anvendelse.

Så den MULIGE forklaring KUNNE altså være et ståsted for Lfb., når denne skulle lempe kul frem.

Jeg kan nok ikke komme det nærmere, for der er IKKE skrevet noget om dette på den skitsetegning, der ligger til grund for de tidligere viste tegninger, ligesom det ej heller fremgår at det kildemateriale jeg har set.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak