E 974

af Steffen Dresler @, fredag 08. februar, 2019, 10:29 (8 dage siden) @ Oversmeden

God formiddag

Nu har jeg gennemlæst det meste af de mange forskellige kopier af originaldokumenter jeg er i besiddelse af, dels fra Rigsarkivet samt tilsendte fra det svenske jernbanemuseum og privatpersoner.

Der er i disse dokumenter ikke tvivl om, at selve konstruktionen er gennemført med metersystemet som målenhed, selvom man har anvendt både meter- som gamle svenske afstandsmål (svenske mil) etc. i.f.m. med udveksling af ønsker og ideer som man ønskede af det nye lokomotiv skulle kunne opfylde, altså kravsspecifikationerne.

Når der så i nogle DSB skrivelser bemærkes ”svenske mål” flere gange og uafhængigt af hinanden, er det indledningsvis i forbindelse med fordanskningen af de svenske litra F til litra E og senest, da talen og ønsket om en dansk produktion af typen (senere benævnt som litra E II) dukker op under den anden verdenskrig.

”Svenske mål” er henvisning til de standarder (normer) som den svenske industri og dermed de svenske statsbaner anvendte dengang og åbenbart ikke var helt sammenlignelige med danske industrinormer og dermed de af DSB anvendte ”Lokomotiv normer” (LON). Sidstnævnte en direkte overtagelse af de tilsvarende tyske, der jo som en naturlig årsag anvendtes, fordi det meste lokomotivmateriel var konstrueret i Tyskland og at næsten alle reservedele og armaturer ligeledes kom herfra og derfor med anvendelse af de tyske industrinormer.

Det skal bemærkes, at man ved DSB også havde anvendt ”engelske mål” i og med de til de Jysk-Fynske statsbaner anskaffede damplokomotiver var fra England.

Derfor anvendtes udtrykket ”svenske mål” for at sikre sig, at hvor man ved nykonstruktionen af litra E II ved en sammenligning med litra E I med de her anvendte ”svenske mål” (= svenske standarder) på bolte, nagler, pladetykkelser og afstande etc., fik disse omsat/omkonstruerede til danske LON.

Så konklusionen må jo så være, at litra E I (”Svenskerne”) selvfølgelig var konstruerede efter ”svenske mål” (normer), der åbenbart på mange områder ikke stemte overens med de af DSB anvendte LON.

Jeg tror ikke jeg kan komme dette nærmere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Kunne forestille mig, at man ved større reparationer på litra E I, f.eks. udborede huller for bolte og nagler til at passe danske standarder hvor muligt og hurtigst muligt anvendte bl.a. kedelrør mv. efter DSB LON.

NB, NB: Lidt OT og dog. Var i mange år den lykkelige ”ejer” af en 55 tons tung engelskkonstrueret kampvogn type Centurion. Vi havde skærmkasserne fulde af fastnøgler, værktøjer, reserve bolte og møtrikker mv. i engelske mål. Og IKKE en af disse kunne anvendes på andet materiel (normalt amerikansk eller tysk fremstillet), da disse var byggede efter metermål. Det kunne give problemer ved nødreparationer og hvor man ikke kunne komme til engelskproducerede reservedele.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • E 974 - Georg Schmidt, 05/02 2019, 20:46 [*]
    • E 974 - zumbach, 06/02 2019, 09:49
      • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 10:07
        • E 974 - Poul Andersen, 06/02 2019, 11:14
          • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 14:08
            • E 974 - UTJ, 06/02 2019, 16:45
              • E 974 - Lars Henning Jensen, 06/02 2019, 17:27
                • E 974 - Ole Dinesen, 06/02 2019, 20:45
                  • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 20:54
                    • E 974 - Oversmeden, 07/02 2019, 00:58
          • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 18:01
            • E 974 - UTJ, 06/02 2019, 19:34
              • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 20:48
                • E 974 - UTJ, 06/02 2019, 21:05
                • E 974 - Oversmeden, 07/02 2019, 01:23
                  • E 974 - Steffen Dresler, 08/02 2019, 10:29
    • E 974 - Georg Schmidt, 09/02 2019, 22:41

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 


Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen