Nogle ledvogne fra KS 1972

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/7 2019, 10:48 (1757 dage siden) @ Thorbjørn

(...)

Der sad elektriske luftviger foran de halvautomatiske sporskifter for at lede stangen ind på en af to køretråde, der hver var forsynet med en skiftekontakt til sporskiftet. (...)

.
----------------
.

Hej:

Det er vel det vi ser her til højre for lyskurven. Af "praktiske", færdselsmæssige årsager har man brug for at få den ankommende sporvogn (til Husum Endestation / - Torv) væk fra det stærkt trafikerede gadeareal så hurtigt som muligt.

I "gamle dage" (inden "Düsseldorferne" var der et afsætningsstoppested udfor folkerumsbygningen. Her blev passagererne "læsset af" og vognstyreren kunne stille sporskiftet - linie 5 til yderste spor, linie 11 og senere linie 7 til inderste spor.

[image]
Nu er det så (de sidste år) alene "Düsseldorfere", der trafikerer sløjfen, og vognstyreren kommer ikke ud med sporskiftestangen. Igen af praktiske, færdselsmæssige årsager, må der anbringes et elektrisk luftvige inden den krydsende Storegårdsvej. Herved leder man trolley-
stangen ind på den ene af de nu to adskilte køretråde til yderste eller inderste spor. ----^


[image]
Herefter følger kontaktskinnerne til sporskiftet, og vognen kan køre direkte ind i det aktuelle spor (se bort fra de afgående sporvogn - den er "ligegyldig" i denne forbindelse). ----^


Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1116
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak