Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu et nyt elektrisk tog til intercitytrafik (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 26/1 2016, 18:29 (3038 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Timemodellen har tre linier: En til Aalborg med stop i Odense og Aarhus, en til Esbjerg med stop i Odense og Kolding, og en til Aarhus med stop i Odense, Vejle, Horsens og Skanderborg.
Alle tre linier møder deres "modløb" i Odense (altså til/fra Aalborg, til/fra Esbjerg og til/fra Aarhus).

Til/fra Esbjerg mødes tillige i Kolding (forbindelse til/fra Sønderjylland) mens til/fra Aarhus også mødes i Vejle (forbindelse til/fra Herning/Holstebro) Køretiden Odense - Kolding er således den samme som Esbjerg-Kolding (til/fra Esbjerg er i Esbjerg samtidig (vendetid en time) for bedste forbindelser til/fra Varde og omegn. Ligesom Aalborg er samtidi for bedste forbindelser mod Vendsyssel.

/Lasse

Men hvad får man ud af at togene mødes i kolding? Det tog sydpå man kan skifte til kommer fra københavn. Det er bare langsommere med flere stop og bluver overhalet i odense. De fleste vil sikkert bare tage det langsommere tog og undgå skift. Kommer man fra esbjerg er der jo andre tog til kolding.

Ja måske kan man skifte fra begge sider i vejle, men dels er det kun nødvendigt, fordi man - måske - fjerner direkte forbindelser, men derudover kommer der jo mange tog til vejle fra begge sider.

Timeplanen ville give mere mening, hvis der var mange flere linier med færre afgange. Men der er der jo ikke i danmark. Kbh-odense alene skal betjenes af seks tog i timen. Og de baner man kan skifte til er gerne nedlagt eller kører hele tiden. Det samme gælder stadig mere busforbindelser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak