Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu et nyt elektrisk tog til intercitytrafik (Jernbanen i dag)

af ulca, 28/1 2016, 01:21 (3037 dage siden) @ J. M. Nielsen

Men det har jo så den ulempe, at hvis to eller flere IC3 kobles sammen bliver højeste tilladte hastighed (ełler er man gået bort fra det?), bl.a. pga. øget bremselængde;

Jeg har mest set det modsatte, hvor kun ét togsæt benyttes nord for Århus, og nogle IC-tog standser på alle stationer nord for Hadsten. Det er ofte nok. Der mangler mest kapacitet mellem Århus og København i dagtimerne."


Jeg har undret mig en del over DSBs store fokus på driftkobling, (forstået som sammen og afkobling undervejs)

Fornyligt fandt jeg perron længderne og der ligger nok forklaringen. I f.eks. Aarhus er længden op til 260 m og det rækker til:
4 x ic3 togsæt af 58,8 m eller
3 x ic4 togsæt af 86,5 m

http://uk.bane.dk/db/filarkiv/17872/Bilag_3_6.pdf

Modsat jer andre mener jeg at have set op til 5 togsæt ic3-ir4 sammenkoblet om morgenen ved københavn H. Dvs ved otte tiden. Mener faktisk at have set 5x ic3

Mht hastigheden mener jeg I overser hvor længt man kan være i hhv Aarhus kbh, når man skal tilbage til og hente børn i den af byerne man kom fra. Hvert minut tæller.

De bedste hilsner

Jeg har et par gange set såvel IC3 som sin elektriske søster IR4 koblet sammen i op til 5 togsæt, og navnlig ved sidstnævnte og 5 af disse giver det et ret langt tog (76,5 m x 5 = 305 m); det er noget af et syn. Navnlig gør den flade front og bemalingen, både ny og gammel, det en anelse svært at se hvor de enkelte er sammenkoblet; det gælder især når de kører.

Nu vedr. IC3 så er de som bekendt diesel-mekaniske, og her synes jeg det er godt klaret af 4 "powerunits" (enheder med motor og gearkasse) kan skifte gear så glidende som de fleste gør; jeg har oplevet såvel busser (med blot 1 unit) og forskellige togsæt med blot 2 units, og der er i dén grad forskel hvor blidt de kan skifte gear. Nogen gange kan man tydeligt mærke et ryk i hele køretøjet (f.eks. en bus) når der skiftes mellem gearene (og de fleste busser bruger som bekendt automat-gearkasser), men det er nok et spørgsmål om justering af den enkelte gearkasses styring. Men som jeg er det "de fleste" IC3 som skifter gear glidende, jeg har også oplevet at det gav et ryk når gearet skiftede (hvilket man altid kan høre, men det generer mig ikke); dette er self. især ved acceleration og nedbremsning det kan mærkes. Desværre, eller måske snarere heldigvis, har jeg endnu prøvet at sidde i et IC4 så hvordan de klarer dén opgave ved jeg ikke, meen deres gearkasser er vel fra ZF og dette firma producerer primært gearkasser og differentialer til busser, lastbiler og, ja, diesel-mekaniske togsæt; så det afhænger nok af de enkelte firmaer som laver den sidste justering og deres kompetencer på det punkt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak