Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Produktionsplanlægning (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/1 2016, 06:59 (3037 dage siden) @ Gæst 20

Men h is det skal være en god forretning, så kræver det jo at de tog som så afkobles, kan bruges til noget andet.

Desuden kræver deling/samling jo personale til dette. Hvis samme fører kunne køre Aalborg - København, ville det være økonomisk fordelagtigt. I dag bruger DSB vel mindts 4 mand til samme tur.


Jeg skal ikke gøre mig klog på produktionsplanlægning men blot anføre, at med Timemodellens indførelse skulle der vel ikke være noget til hinder for, at en lokomotivfører kunne køre Aalborg-København-Aalborg på én arbejdsdag. Hver gang der skal skiftes lokomotivfører undervejs ryger der (vel) en masse møde- og afslutningstid på?

Tilbage i 1980'erne kørte lyntogslokomotivførerne fra Helgoland f. eks. Helgoland-Frederikshavn og dagen efter Frederikshavn-Helgoland. Opholdet i Frederikshavn var ikke tjenestetid og var således "gratis" for DSB - udover at DSB skulle stille overnatningsfaciliteter til rådighed. Men om den slags tjenstfrie ophold er attraktive for personalet i dag, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak