Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu et nyt elektrisk tog til intercitytrafik (Jernbanen i dag)

af ulca, 27/1 2016, 18:32 (3037 dage siden) @ BoergeOf61

Så der er nok snarere et spørgsmål om toglængde (IC3 og ER4 må som bekendt køre med maks. 5 togsæt sammenkoblet) eller måske tekniske årsager at det ikke praktiseres i landsdelstog.


Nok mere behov. IC og ICLyn bruges som regionaltog både i Jylland og på Sjælland. Fx. mellem Aalborg og Århus om aftenen er et IC3-togsæt tilstrækkeligt til både regional- og landsdelstrafik.

Ja okay, nu er det relativt sjældent at jeg rejser med IC pga min bopæl (Lolland) og arbejdsplads (samme region). Men jeg har selv oplevet at f.eks. et EC blev kørt af to IC3 hvor det ene knap nok var halvt optaget, måske snarere kun kvart, og det samme gælder regionaltog som nogle gange køres af IC3. Men uanset hvad, så er det meget praktisk at man udnytter de muligheder der er for at kombinere togtyper (IC, IC-Lyn osv.), navnlig fordi at det sparer på de enkelte strækningers kapacitet. Men det har jo så den ulempe, at hvis to eller flere IC3 kobles sammen bliver højeste tilladte hastighed (ełler er man gået bort fra det?), bl.a. pga. øget bremselængde; men hvor mange steder må IC3 egentlig køre 180 km/t? Så om ulempen er så pokkers stor ved jeg ikke, og antallet af togsæt bestemmes vel af antal passagerer (alle skal have en siddeplads), og det er nok mest i myldretiden det er nødvendigt med to eller flere togsæt i ét tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak