Endnu et nyt elektrisk tog til intercitytrafik (Jernbanen i dag)
Et eller andet sted - om det var her i dette forum eller i en avis, kan jeg ikke huske - at Togfonden.dk er ikke-eksisterende hos politikerne, så det har tilsyneladende meget lange udsigter med hensyn timemodellen.
Timemodellen er vedtaget mellem Købanhavn og Odense, og infrastrukturen hertil er ved at blive tilpasset/bygget. Timemodellen er også vedtaget Aarhus - Aalborg, omend hastighedsopgraderingen formentlig skal afvente Signalprogrammet, hvis ikke det kan betale sig at sporforny inden da.
Det er Odense - Aarhus der ikke rigtig indgår i de aktuelle ideer - og nærmere betegnet stykket fra Middelfart til Aarhus. En ny bane over Vestfyn synes en nødvendighed, hvis Femern som ventet udskydes til omkring 2028...(evt koblet med dobbeltspor Tinglev - Padborg, som den siddende minister veksler mellem at love eller afvise). En ny bane på Vestfyn vil dermed også realisere timemodellen til Esbjerg (godt og vel - der skal nok lige kigges på antal perronspor i Esbjerg, hvis det hele skal fungere optimalt).
Afklaring om Femern ventes her i løbet af foråret (sidste frist for entreprenørernes tilbud og diverse VVM undersøgelser mm) - givetvis kædet sammen med den "nye" rapport om forsinkelsernes reelle omfang i Signalprogrammet.
T