Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst (Generelt)
Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .
F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..
Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.
Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager
Der skal vel også være mulighed for at stå af og på ved stoppesteder undervejs, ligesom der er med bussen. Ellers vil der jo næsten ingen kunder være til toget. Men man kan jo selvfølgelig bare indsætte nogle busser de steder, hvor toget ikke holder - eller alternativt bruge alle de mange skattekroner på at forære folk en bil i stedet.
Det er da ikke sikkert, at de vil bidrage med ret mange passagerer. Universitet/Hospitalet vil vel i sig selv give et stort potentiale. Jeg tror sådan set godt, at man på visse tider af døgnet kan fylde et tog med der kører uden stop til Aalborg station. Sygeplejersker har ofte vagtskift kl. 7, 15 og 23, og de kommer nok mange steder fra. Man kunne køre tog på banen i forbindelse med vagtskift til og fra stationen, og dermed nå ud til mange ansatte. Inspiration kommer fra Sydtrafiks rute 22. Af hensyn til studerende og patienter kunne man køre et tog i timen med vendning i Aalborg station omkring minuttal 00, hvor det er planen at busser og lokaltog fra Nordjylland skal mødes med de kommende fjerntog i Aalborg. Ikke en højfrekvent forbindelse, men mere målrettet.