Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst (Generelt)

af esni, Frederikssund, 8/3 2017, 21:18 (2606 dage siden) @ ThomasTT

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .


F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..

Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.


Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager:-(


Der skal vel også være mulighed for at stå af og på ved stoppesteder undervejs, ligesom der er med bussen. Ellers vil der jo næsten ingen kunder være til toget. Men man kan jo selvfølgelig bare indsætte nogle busser de steder, hvor toget ikke holder - eller alternativt bruge alle de mange skattekroner på at forære folk en bil i stedet.

Vh
M☺rten


Hvorfor skal der være mulighed for at stige af undervjes, når der ikke rigtig vil give mening udover måske Gistrup?
Det nye sygehus vil være det primære sygehus for 10% af landets befolkning, inkludere arbejdspladser i tusindvis og generere årlige rejser i millionvis til destinationen. Selv en beskeden andel til banen vil betyde flere passagerer end mange gange længere strækninger fx ved vestkysten

Skattekroner skal der nok blive brugt. Der planlægges i øjeblikket at bruge ca en halv milliard på opgraderede busforbindelser.

"Give alle en bil" ?? Så præmissen er, at hvis alle havde en bil behøvede vi ikke en jernbane. Med den logik må du gå ind for en total nedlæggelse af jernbanen. Den samlede pris for togfonden+Ringstedbanen+ de nye signaler og nyt materiel kan givetvis finansiere en bil til alle.

De lokale myndigheder har demonstreret at projektet er uønsket. (Det har de ved at opskalere til et punkt, hvor det ikke kan hænge sammen.) Derefter er alting så luftkasteller.

Hvis vi alligevel vel spinde tanker, så kan man måske gå sådan frem, se hvad de enkelte muligheder koster, og hvad de giver:

  • Minimumsanlæg - sideliggende perron, samt minimale arbejder for at få tilladelse til regelmæssig persontrafik på sporet
  • Krydsningsmulighed ved sygehuset
  • Krydsningsmulighed undervejs
  • Hastighedsopgradering

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak