Plan B for signaler på ny København-Ringsted bane (Generelt)
. En immunisering at de nuværende anlæg er ret dyr...
Siger hvem? Tilgiv mig min søndags mavesurhed, men jeg hører ufattelig ofte, at Immunisering er dyr, at førerløse tog er langt væk, at batteritog ikke findes, at leveringstider er meget lange osv osv. For alle forhold kan jeg med sikkerhed fastslå, at man ikke har spurgt leverandørerne, før man slynger ud, at det bliver dyrt eller umuligt.
Der er ganske enkelt en tåbelig uskik i Danmark, at man ikke spørger leverandørerne uanset om man er operatør, infrastrukturforvalter eller rådgiver. De estimater på den "rene" Immunisering, jeg har kendskab til ligger op til en faktor ti under de udmeldinger, der florerer andre steder.
Dernæst er jeg lidt træt at , at plan B omtales som "gamle signaler". Det er det jo ikke rigtig - det er blot godkendte signaler. Der er stadig mange infrastrukturforvaltere, der køber konventionelle signaler. Netop fordi det er billigere og mindre risikofyldt end ERTMS (og så hører jeg faktisk ikke nogen insistere på, at ERTMS giver højere sikkerhed end ATC...)...og et sikringsanlæg på den nye bane, ville kunne indlemmes i ERTMS.
Lasse