Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Plan B for signaler på ny København-Ringsted bane (Generelt)

af steenth, 3/10 2017, 11:52 (2397 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Tilmed er det dyreste i et konventionelt sikringsanlæg kablingen til de ydre signaler - jeg har ikke forstået hvorfor man ikke arbejder med en trådløs kommunikation mellem "gamle" ydre signaler og selve sikringsanlægget. Det ville spare meget, både i forhold til atbejde i spor generelt i ændringer. Men selvfølgelig er det ikke relevant når man vil have ERTMS.


Man vil meget gerne have, at sikringsanlægget ved, om signallanternerne lyser som de skal. For glødelampers vedkommende gør man det ved at måle, om strømstyrken er, som den skal være. Det lader sig nu engang bedst gøre med et lampestrømskredsløb hele vejen mellem sikringsanlæg og lanterne. Skal man overføre den information trådløst, skal man også sikre sig mod falske radiosignaler. Det vil være nødvendigt med en digital signatur til hvert enkelt signal samt tidsstempler eller lignende til at bortfiltrere allerede modtagne lampemeldinger. Det er heller ikke gjort med at lave elektronikken til det, den skal også afprøves og godkendes. Og har man reelt sparet noget, hvis man alligevel skal trække kabler til strømforsyning af lanternerne?

På de nye sikringsanlæg er der koblet en enhed ind, som håndter objekter ved sporet for sikringsanlægget. Den kontrolenhed som kan håndtere lampestrømskredsløb, sporskrifter mv.

Sikker kommunikation er idag relativ nem at lave med digital certifikater. Man behøver ikke gøre særlig meget på radiosiden - S-tog bruger wifi til CBTC - det er nok også sikret med digital certifikater. Det svenske ERTMS regional bruger GSM-R/GPRS til at kommunikere imellem sikringsanlæg og objekt enheder ude i marken. Så nogen er allerede gået i gang med det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak