Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Plan B for signaler på ny København-Ringsted bane (Generelt)

af UTJ, 3/10 2017, 09:04 (2397 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
redigeret af UTJ, 3/10 2017, 09:33

Tilmed er det dyreste i et konventionelt sikringsanlæg kablingen til de ydre signaler - jeg har ikke forstået hvorfor man ikke arbejder med en trådløs kommunikation mellem "gamle" ydre signaler og selve sikringsanlægget. Det ville spare meget, både i forhold til atbejde i spor generelt i ændringer. Men selvfølgelig er det ikke relevant når man vil have ERTMS.


Man vil meget gerne have, at sikringsanlægget ved, om signallanternerne lyser som de skal. For glødelampers vedkommende gør man det ved at måle, om strømstyrken er, som den skal være. Det lader sig nu engang bedst gøre med et lampestrømskredsløb hele vejen mellem sikringsanlæg og lanterne. Skal man overføre den information trådløst, skal man også sikre sig mod falske radiosignaler. Det vil være nødvendigt med en digital signatur til hvert enkelt signal samt tidsstempler eller lignende til at bortfiltrere allerede modtagne lampemeldinger. Det er heller ikke gjort med at lave elektronikken til det, den skal også afprøves og godkendes. Og har man reelt sparet noget, hvis man alligevel skal trække kabler til strømforsyning af lanternerne?
Endeligt vil det næste spørgsmål helt naturligt være, hvorfor man så ikke bare bruger trådløs kommunikation hele vejen mellem sikringsanlæg og tog...

.
Ja meget er sparet, for kabling er en kæmpe udgiftspost. Bare det at tage låg af og på på kabelrender koster uhyre summer, ligesom kabler ved sporarbejder koster. For slet ikke tale om etableringsomkostningerne ved nyanlæg og forandringer i bestående. Strømforsyningen behøver ikke komme fra kabler langs jernbanen. Selvfølgelig kan man sikre sig mod støj, ligesom et kablet system heller ikke nødvendigvis er sikret mod støj. Med trådløs fremførsel af signalkommunikationen er placering af signalerne også mere fleksibel.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
DSB MK602

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak