ind&se nr. 24, oktober 2017 (Generelt)
En hel del af de omkostningerne, som DSB angiver, ved andre løsninger, f.eks. flere togtyper, falder væk, hvis DSBs produktion deles ud på flere operatører.
Jo, men man skal også være opmærksom på, at hvad andre operatører ikke henter ind på gyngerne - det henter de helt sikkert ind på karrusellerne.
Der findes som bekendt kun én ting værre end at købe (offentlig servicetrafik) for dyrt: Og det er at købe det for billigt. For det ender på den lange bane med at blive dyrt.
Endvidere er der kundeperspektivet: I dag kan en kunde købe kommercielle billetter (fx DSB's Orange-billetter), der gælder til hele landet. Den mulighed falder bort, hvis man grovhakker togtrafikken i fx 3-6 kontrakter. En operatør er nemlig ikke forpligtet til at anerkende en anden operatørs kommercielle produkter. Dvs. fx gælder Arrivas YourWay kun i Arriva-tog og vice versa med DSB's Orange-billetter.