Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ind&se nr. 24, oktober 2017 (Generelt)

af Scharfenberg, 23/10 2017, 12:42 (2380 dage siden) @ Gæst1


Lidt ligesom man ikke kan pålægge Ryan Air at anerkende Easy Jets billetter


Men man kan påtvinge alle operatører, at de skal anvende Rejsekort - og at max prisen er Rejsekortsprisen. Hvordan man derudover vil fylde sine tog op, må stadig være op til pågældende operatør.

Ja, alle der bedriver offentlig servicetrafik forpligtes til takstsamarbejde - herunder rejsekort. Det gælder nu og fremover. Maks.prisen vil altid være politisk bestemt. Det er blandt andet derfor, at DSB ikke må tage 1500 kr. for en DSB 1' billet mellem Kbh. og Aarhus (selv om der er et marked for det), og selv om fx SJ gerne må tage 1500 kr. mellem Stockholm og Göteborg på de særligt lukrative afgange.

Eksempel 1): 1 landsdækkende togoperatør i Danmark (kan være DSB el. Deutsche Bundesbahn el. China Republic Rail el. en helt fjerde):

* Man kan købe en discountbillet fra Kbh. til fx Thisted

Eksempel 2): 3-6 togoperatører i Danmark:

* Det er fortsat muligt at rejse på enkeltbillet eller rejsekort (standardpris) ligesom ovenfor, men vil man have discountbillet (kommerciel billet), skal man nu på jagt hos flere forskellige togselskaber til sin rejse fra Kbh. til Thisted. Og så skal man ovenikøbet være særdeles heldig, hvis man kan finde måske tre billetter til tre selskaber, der passer i forlængelse af hinanden.

Jeg prøver ikke at male fanden på væggen, men takstsamarbejdet beskytter kun standardbilletterne (normalprisen), hvis man beslutter at opsplitte tog-Danmark i 3-6 udbudspakker. Discountbilletterne vil ikke længere række gennem hele landet. Det vil Flixbus nok glæde sig til


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak