Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ind&se nr. 24, oktober 2017 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 21/10 2017, 18:51 (2381 dage siden) @ BoergeOf61

er enig med andre, der synes, dine indlæg er interessante.

Til gengæld er der ingen, der "regner den anden vej", og kigger på, hvor togmarkedet er nu - det er min ganske klare overbevisning, at man med "morgendagens" krav til togmateriel, kan gennemføre "Timemodellen" med tog til 230 km/t uden at gennemføre alle infrastrukturinvesteringerne.

Modsat kan jeg godt tænke lidt storpolitisk i form af et spørgsmål, om Kina kunne tænkes gerne at ville sælge nogle højhastighedstog til Danmark som en betingelse for køb af danske produkter, som Danmark gerne vil sælge. Det er ikke givet, Kina er helt tilfreds med, at Danmark gerne sælger teknologi til grøn omstilling uden selv at ville købe teknologi hos andre.

Nu husker jeg ikke, hvem du arbejder for, men for nylig blev Alstom og Siemens tog- og signaldivisioner lagt sammen netop med den øgede konkurrence fra Kina og Japan som begrundelse.

Fremtidens Tog skal selvfølgelig købes gennem et EU udbud, og jeg tvivler på at producenter udenfor EU vil have en chance på prisen når leveringen indgår. Der kan ikke indgås sådanne "studehandler" som du beskriver.

Det er kun japanske Hitachi Rails der har etableret sig på det europæiske marked med fabrikker, og det er dem der har købt AnsaldoBredas togfabrik i Pistoria i Italien. Jeg tror (og håber) ikke DSB nogensinde hverken vil eller får lov til at bestille togmateriel der skal produceres i Pistoria.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak