Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ind&se nr. 24, oktober 2017 (Generelt)

af Scharfenberg, 19/10 2017, 23:02 (2383 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg forstår egentlig ikke, at man kun vælger én produktplatform til både regional- og fjerntog. Var det ikke meningen, at der skulle indkøbes højhastighedstog (250 km/t) til engang når timemodellen forventes iværksat? Eller er det helt opgivet?
Hvad med de nye ellokomotiver til at trække dobbeltdækkerne? Er de opgivet?


El-lok - udbud igang, men endelige bud endnu ikke aflveret.

Ellokomotiver leveres i 2020-21. Der skal jo lige sættes køreledninger op Roskilde-Kalundborg, Køge-Næstved og Ringsted-Nykøbing F, før der bliver brug for nye ellokomotiver til dobbeltdækkervognene


Timemodellen er ikke DSBs kop te, da det åbner for udbud af strækninger.
At det skal ske alligevel syntes irrelevant for DSB.

Ifølge DSB's seneste beslutningsoplæg fra juni 2017 (side 32) er højhastighedstog indtil videre fravalgt fordi:
* Rejsetidsgevinsterne er ofte beskedne (fx 2-3 minutter mellem Kbh. og Odense og mellem Kbh. og Aarhus)
* Fjerntog har typisk bedre accelerations- og passagerudvekslingsevne end højhastighedstog
* En samlet pulje af tog, der også inkluderer højhastighedstog, vil øge materielbehovet, da højhastighedstog ikke vil kunne indgå på tværs af togsystemerne
* Kompleksitetsomkostningerne øges markant, jo flere togtyper der skal anskaffes
* De årlige meromkostninger ved højhastighedstog er 300-400 mio. kr.

Men ja - enig i at det er lidt tåbeligt at købe "one-size-fit all".
Minder lidt om ØKs "liner replacement type" som skulle være "jack of all trades", men reelt endte som en møllesten om halsen....skibene passed ikke rigtig til noget.

DSB's begrundelse for at vælge en homogen fremfor en heterogen flåde er beskrevet på side 67.

Heraf fremgår det, at man ved anskaffelsen af én fælles togtype fremfor to sparer 1,6 mia. kr. i forbindelse med anskaffelse, vedligeholdelse og uddannelse af togpersonale.

DSB's seneste beslutningsoplæg (juni 2017) om fremtidens tog ligger på DSB's hjemmeside.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak