Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ind&se nr. 24, oktober 2017 (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/10 2017, 12:40 (2382 dage siden) @ steenth

Mange ting bliver vendt i denne diskussion, og nedenstående repræsenterer bestemt ikke min arbejdsgivers holdning, men der er alligevel en række emner her i tråden, jeg har vildt lyst til at kommentere :-)

Højhastighedstog: Her er det lidt sjovt, at "højhastighedstoget" der indgår i "Timemodellen" er et tysk ICE tog (ICE2) og at man i øvrige sammenligninger (uanset hvem der laver dem) anvender "rigtige" højhastighedstog (300-360 km/t segmentet), selv om man i DK kun (i korte perioder) skal rende 250 km/t. For ja: Tog til 300 km/t er dyrere end tog til 200 km/t. Tidsforskellen - hvis du gennemfører infrastrukturinvesteringerne i Togfonden - er beskedne (men meget vigtige for netop "Timemodellen").
Til gengæld er der ingen, der "regner den anden vej", og kigger på, hvor togmarkedet er nu - det er min ganske klare overbevisning, at man med "morgendagens" krav til togmateriel, kan gennemføre "Timemodellen" med tog til 230 km/t uden at gennemføre alle infrastrukturinvesteringerne. Togene accellererer ganske enkelt bedre, end de tog man baserer timemodellen på idag - og så er tog i 230-250 km/t klassen markant billigere end "rigtige" højhastighedstog.
En Stadler SMILE (Girunu) koster næppe mange hundrede mio mere om året end en FLIRT...(selv om jeg jo ikke med sikkerhed kan sige det er tilfældet :-)). Altså: Istedet for 28 mia kr i ny infrastruktur og 400 mio ekstra om året, kan man måske lande på 20 mia kr i ny infrastruktur og 100 mio ekstra om året....

Antal togtyper: Til at starte med, skal vi nok lige slå fast, at både nye el-lokomotiver, dobbeltdækkervogne, potentielt nye vogne og de dansk ejede Øresundstog fortsat vil indgå i flåden. Så spørgsmålet er ikke helt, om "Fremtidens Flåde" skal bestå af en eller to togtyper, men om der skal være 4,5 eller 6 litra til den elektriske trafik på Fjernbanen.
Her er der et alvorligt hul i ideen om een togtype, og "kompleksitetsomkostninger". Udfordringen er, at "Fremtidens Tog" er for stort til den jyske Regionaltrafik (på de forventede elektrificerede strækninger) - i al fald, hvis man skal følge de passagertal, der forventes. Hvis vi leger lidt med tanken om, at "Fremtidens Tog" bliver vundet af vores TALENT3 tog (det sker ikke jvf nedenfor) så vil der altså være tale om et 6-vogns togsæt til 200 km/t og med ca 275 siddepladser. Her er det for mig ikke klart, hvorfor en 3-vogns udgave til 160 km/t med 150 siddepladser øger "kompleksiteten", da det er samme komponenter og betjening. Eneste nævneværdige forskel er, at toget skal sjældnere på værksted, da det kører langsommere. Til gengæld kører man ikke rundt med 125 tomme sæder på hver afgang

Norge: Ja, Norge er blandt de første lande, til at implementere EUs fjerde jernbanepakke (...) Imidlertid skal man lige huske, at rammeaftalen med Stadler ikke skal erstatte samtlige togtyper, så de beholder flere af de nyere tog. Samtidig udløber denne rammeaftale også, og Nordmændene er i dialog med markedet om "næste generation". På "strategisk sigt" er det tanken at holde "produktplatforme" fra to leverandører. Ideen om hybridtog trives i Norge (og giver mening), men kan næppe indeholdes i den eksisterende rammeaftale, så mon ikke, der kommer en ny.

Billetter på tværs af operatør: EUs fjerde jernbanepakke giver staterne ret til at kræve, at alle operatører anvender samme platform, og har taktssamarbejde.

Og så noten om hvilke tog, der skal slås om "Fremtidens Tog". Med den forventede indkøbsproces og leveringstid, er det ret sikkert, at det tog, der kommer til Danmark ikke er et af de standardtog, der findes i Europa for nuværende. Dertil er produkternes "salgstid" for kort. Det er mere forventeligt, at det bliver "Flirt 4, Talent 5, Mireo2" og lignende.
Som et parallelt spor til hvad der sker i Danmark, så skifter fokus i Europa mere over på lok-vogne til fjern- og regionaltrafik. Fokus på "Total Costs of Ownership" ændres mere og mere - og særligt energiforbrug,håndtering af vækst og konkurrencen fra busserne tæller højt. Her er lokomotiver og vogne markant billigere end togsæt...
Kombineret med EUs fjerde jernbanepakke, elektrificering osv osv, så er det ikke helt utænkeligt, at der i 202x holder to operatører på København H, der begge tilbyder en tur til Aarhus kun med stop i Odense. Den ene er DSB med "Fremtidens Tog", der tilbyder en rejsetid på 122 min. Den anden kan være "Grøn Billet", der med lokomotiv og vogne tilbyder samme tur på 115 min...og til en lavere pris.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak