Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er Vectron overmotoriseret? (Generelt)

af OLL, Ballerup, 18/3 2018, 11:13 (2250 dage siden) @ ulca

Nu er jeg ikke ekspert på området, men jeg vil dog alligevel prøve at give et bud:

Det som er vigtigst at se på ved igangsætning og acceleration er i mindre grad effekt (enten MW/KW eller HK), men derimod starttrækkraft i kN (KiloNewton).
I den forbindelse kan nedenstående opstilles:
Vectron: 300 kN
DSB EA: 260 kN (kan dog ved igangsætning på stigning, f.eks. i tunnelen under Storebælt (hvor stigning er på 15,6 promille (en af de kraftigste i Danmark, hvis da ikke DEN kraftigste) øges til 300 kN)
DSB ME: 360 kN
At en ME yder så meget mere end en EA aner jeg ikke, navnlig når begge står angivet til en topfart på 175 km/t, og en ME største effekt står angivet 3.300 HK mens en EA yder lige knap 5.031 HK. Men et bud er at det måske drejer som en given fart med en given togvægt, måske med en vis stigning, som man ønsker at lokomotivet skal kunne præstere.

Så vidt jeg har har forstået det, så har det noget med overfladeberøring. En ME har 6 aksler, i C0-C0, hvilket betyder at hver aksel levere et givent moment til skinnerne. EA og Vectron har "kun" 4 aksler og derved kun kan, om muligt, levere 2/3 af af det samme moment, hvis man antager at alle 3 loktyper har de samme antal HK. Dog har jeg også en erindring om det har noget at gøre med gearing fra motorens omdrejninger til banemotorens effekt på skinner.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak