Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er Vectron overmotoriseret? (Generelt)

af esni, Frederikssund, 18/3 2018, 11:53 (2232 dage siden) @ ulca

Nu er jeg ikke ekspert på området, men jeg vil dog alligevel prøve at give et bud:

Det som er vigtigst at se på ved igangsætning og acceleration er i mindre grad effekt (enten MW/KW eller HK), men derimod starttrækkraft i kN (KiloNewton).
I den forbindelse kan nedenstående opstilles:
Vectron: 300 kN
DSB EA: 260 kN (kan dog ved igangsætning på stigning, f.eks. i tunnelen under Storebælt (hvor stigning er på 15,6 promille (en af de kraftigste i Danmark, hvis da ikke DEN kraftigste) øges til 300 kN)
DSB ME: 360 kN
At en ME yder så meget mere end en EA aner jeg ikke, navnlig når begge står angivet til en topfart på 175 km/t, og en ME største effekt står angivet 3.300 HK mens en EA yder lige knap 5.031 HK. Men et bud er at det måske drejer som en given fart med en given togvægt, måske med en vis stigning, som man ønsker at lokomotivet skal kunne præstere.

Læg i øvrigt mærke til, at et regionaltog med 4 BN og 1 BNS vejede i alt 200 tons (minus lokomotiv) (i alt 388 siddepladser) så vejer et regionaltog med 3 B (dobbeltdækkere) og 1 ABs (dobbeltdækker styrevogn) (i alt 377 siddepladser) i alt 202 tons.

I grove træk, så har trækkraft kurver et forløb med et knæk forårsaget af to forskellige begrænsningsmekanismer.
ved lave hastigheder er det adhæsionsvægt, grearing, friktion og hjulslip der begrænser kraften
ved høje hastigheder er det maksimaleffekten der sætter grænsen

Så i et tankeeksperiment med en ME, EA og Vectron med samme togvægt (dvs incl lokovægt) med samtidig afgang ad hvert sit spor imellem Htå og Ro, så kam det godt tænkes at ME til at begynde med er forrest, men mit gæt er at Vectron er er først i Roskilde og ME sidst. Men hvornår EA ovehaler ME tør jeg ikke gætte på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak