Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er Vectron overmotoriseret? - OT: ÖBB indkøbet (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/3 2018, 15:25 (2231 dage siden) @ Scharfenberg

Men skal man anskue tingene ud fra en helhedsbetragtning, slider 6-akslede lokomotiver vel mere på infrastrukturen end 4-akslede. Dvs. et 'gain' ift. at reducere kostbar vedligeholdelse af skinner. Ved ikke om ÖBB har haft det i tankerne

Lokomotiverne skulle køre i 17 lande i Europa, og ingen af disse opkræver særlig afgifter for 6-akslede lokomotiver. Derudover er der ikke rigtig objektive rapporter om, hvorvidt moderne 6-akslede lokomotiver slider mere på skinnerne end 4-akslede. Til gengæld kan 6-akslede lokomotiver trække mere gods, hvilket giver færre driftsomkostninger, højere indtjening og mere kapacitet på skinnerne.

Den væsentligste årsag til at der endnu ikke for alvor er solgt 6-akslede lokomotiver er at togvægten i Europa i gennemsnit er ret lav, så det er svært at udnytte 6-akslede lokomotiver effektivt, hvis du skal købe mange af dem, for at få anskaffelsesprisen ned. Samtidig går udviklingen mod 1500 meter tog med to lokomotiver (et foran og et i midten) og i retning af flere intermodaltog, hvor du sjældendt kommer op over 2.000 tons togvægt pr 750 meter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak