Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Millings 1D1 lokomotiver (Generelt)

af KimC, 13/4 2012, 13:22 (4399 dage siden) @ LBC

Ser man udelukkende på lokomotivets hjulstørrelse og anvender 340 omdr/min som angivet for hjulstilling 1D1 i senere tyske værker, giver det max hastighed på 91 km/t.
Drivstangen er godt nok lang men ikke så lang som den udvendige på litra P.

Sværheden og legeringen af drivstangen har også noget at sige, ligesom afstanden fra hjulmidten til krumtappen.

I forbindelse med revisionen af OHJ 38 kunne max hastigheden med fordel øges til 70 km/t, (261 omdr/min) så den tilladte hastighed på ATC strækninger kan udnyttes.
Hastighedsændringen er kun på 5 km/t hvis det kan dokumenteres at lokomotivet er konstrueret til 65 km/t.

Lad os se hvordan det kommer til at gå med TKVJ 12. Alle har ment at den må køre 60 km/t men i førerrummet står/stod der 45 km/t, og der var ikke tegn på at der nogensinde har stået noget andet. Du skal ikke forvente at Trafistyrelsen giver ved dørene mht til at øge maks hastighed for et lokomotiv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak