Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Millings 1D1 lokomotiver (Generelt)

af KimC, 13/4 2012, 21:25 (4398 dage siden) @ LBC

Den hastighed et givent lokomotiv må køre med med afhænger jo også af banens overbygning.

Når Kim skriver at den tilladte hastighed er 45 km/t for TKVJ 12, skyldes det formentligt sporets tilstand/oversbygningens beskaffenhed på TKVJ. Hjulstørrelse, stempelhastighed mm burde tillade 70 km/t

De tyske opgivelser jeg har set, handler om hvilket antal hjulomdrejninger pr min et lokomotiv med en given hjulstilling må køre med (hjulstillingen og dermed tilladt hastighed kan være enderledes ved baglæns kørsel). Jo nyere tabellen er jo hurtigere må lokomotiverne køre. Jeg tolker det derhen at sporet bliver stærkere og stærkere.

På Østbanen måtte lokomotiv nr 5 og 6 en overgang ikke løbe hurtigere end 25 km/t pga sporets tilstand. De er ellers beregnet til 40 km/t

P917 fik kun lov til at køre 45 km/t på OHJ`s gamle spor mens strækningshastigheden var 70 km/t.

Men er normalen ellers ikke at den maks hastighed der står i førerrummet er det højeste enheden må køre nogensteds? Hvad infrastrukturen tillader af hastigheder er jo noget man har fra TIB'er og SIN'er. Hvis hastighedsangivelsen i førerhuset også skulle dække infrastrukturen, ville det blive mere omfattende, noget ala:

Maks Hastighed Xa-Xb 60 km/t
Maks Hastighed Xb-Xe 45 km/t
Maks 30 km/t mellem Xc og Xd
("frit opfundne staionsforkortelser")

Men sådan har jeg aldrig set det i virkeligheden.

Naturligvis kan vedligeholdsstanden på feks TKVJ 12 have været årsag til at man nedgraderede den til 45 km/t, for den må siges at have tjent TKVJ særdelses godt. Hod op hvor er der i tidens løb blevet råbt mange eder over den maskine i Lunderskov, for den var blevet brugt til det sidste.

Også gammel litra E var oprindelig bygget til at køre 75 km/t men blev nedgraderet til 50 km/t, nogen af dem var jo også meget længe i drift og har sikkert "gjort det godt".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak