Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Millings 1D1 lokomotiver (Generelt)

af Steff, 28/4 2012, 10:50 (4384 dage siden) @ LBC

Godformiddag til alle!

Og dette svar fra Lars Viinholt er så yderligere en bekræftelse på det også hér tidligere skrevne, at denne hastighed er en ADMINISTRATIV SAT og har intet som helst at gøre med, hvad lokomotivet er konstrueret til eller kunne fremføres med.
Disse meget store lokomotiver (for privatbanerne), havde en relativ stor metervægt og statisk akseltryk. Det dynamiske akseltryk kunne næsten fordobles. Og når man så tager den daværende overbygningen på angiveligt 22,5 kg/m skinner, sammenholdt med to cylindrede lokomotivers gang i sporet, var det en yderst klog beslutning, at banetjenesterne nedsatte den tilladte fremføringshastighed. Et sådan lokomotiv gjorde det nemlig svært at holde skinnerne på plads side- som længdemæssigt og man måtte tit rette overbygningen til (og broer forstærkes).
Nu kender jeg ikke til lokomotivernes trækketabeller overhovedet, men jeg har en fornemmelse af, at anskaffelsen af disse var et ”overkill” (ligesom bygningen af SFJ 30 type Mallet) på købstidspunktet, da de jo nok ikke kunne udnyttes fuldt ud, sålænge overbygningen ikke var mere end de 22,5 kg/m.
At de var enere vidner hensættelsen og afhændelsen senere efter DSB overtagelse i 1949 om. Men at det var godt og solidt håndværk fabrikken Henschel konstruerede og byggede (sammen med 1´-C-1´ lokomotiverne) er der vist ingen tvivl om.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak