Millings 1D1 lokomotiver (Generelt)
I Bay`s Danmarks Damplokomotiver står at 1D1 maskinerne var konstrueret til 65 km/t. Det samme skriver Lars Viinholt i sin artikel i Jernbanehistorisk Årbog 09.
Men hvor kommer denne oplysning fra?
DSB TIB fra først i 50`erne angiver 45 km/t
DSB TIB fra først i 60`erne angiver 60 km/tSer man udelukkende på lokomotivets hjulstørrelse og anvender 340 omdr/min som angivet for hjulstilling 1D1 i senere tyske værker, giver det max hastighed på 91 km/t.
Drivstangen er godt nok lang men ikke så lang som den udvendige på litra P.I forbindelse med revisionen af OHJ 38 kunne max hastigheden med fordel øges til 70 km/t, (261 omdr/min) så den tilladte hastighed på ATC strækninger kan udnyttes.
Hastighedsændringen er kun på 5 km/t hvis det kan dokumenteres at lokomotivet er konstrueret til 65 km/t.Kan nogen kaste lys over dette "mysterie"?
Mvh
Lars
Hvad en maskine er konstrueret til i hastighed fremgår af maskinens "dåbsattest". Eksempelvis så var FFJ 34 sat til 45 km/t (malet i førehuset), men dette var vel pga. maks, hast. på uindhegnede bane på daværende tidspunkt.
Men "dåbsattesten" siger den er bygget til 60 km/t, og det er den så også godkendt til idag.
--
Mvh
Michael J.