Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Millings 1D1 lokomotiver (Generelt)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 13/4 2012, 17:29 (4399 dage siden) @ LBC

I Bay`s Danmarks Damplokomotiver står at 1D1 maskinerne var konstrueret til 65 km/t. Det samme skriver Lars Viinholt i sin artikel i Jernbanehistorisk Årbog 09.

Men hvor kommer denne oplysning fra?

DSB TIB fra først i 50`erne angiver 45 km/t
DSB TIB fra først i 60`erne angiver 60 km/t

Ser man udelukkende på lokomotivets hjulstørrelse og anvender 340 omdr/min som angivet for hjulstilling 1D1 i senere tyske værker, giver det max hastighed på 91 km/t.
Drivstangen er godt nok lang men ikke så lang som den udvendige på litra P.

I forbindelse med revisionen af OHJ 38 kunne max hastigheden med fordel øges til 70 km/t, (261 omdr/min) så den tilladte hastighed på ATC strækninger kan udnyttes.
Hastighedsændringen er kun på 5 km/t hvis det kan dokumenteres at lokomotivet er konstrueret til 65 km/t.

Kan nogen kaste lys over dette "mysterie"?

Mvh
Lars

Hvad en maskine er konstrueret til i hastighed fremgår af maskinens "dåbsattest". Eksempelvis så var FFJ 34 sat til 45 km/t (malet i førehuset), men dette var vel pga. maks, hast. på uindhegnede bane på daværende tidspunkt.
Men "dåbsattesten" siger den er bygget til 60 km/t, og det er den så også godkendt til idag.

--
Mvh

Michael J.
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak