Millings 1D1 lokomotiver (Generelt)
Det her forum er jo netop beregnet til fagnørderi - så kør I bare los...
Jeg starter med at køre løs med et spørgsmål. Millings 1D1 lokomotiver var vellykkede, mens Mallet maskinen SFJ 30 fik en bemærkelsesværdig kort karriere. Og dog er der visse ligheder mellem SFJ 30 og 1D1 lokomotiverne. Det ser ud til at SFJ31 anskaffedes som erstatning for nr 30, og at 31 blev bygget med udgangspunkt i nr 28.
Var SFJ30 ikke noget nært det eneste mallet lokomotiv der nogensinde har gjort tjeneste i Danmark - her er spørgsmålet nok hvor meget tjeneste den nåede at gøre. Men SFJ30 og dampvognen LB M1 er eksempler på at "IC4" problemer ikke er noget helt nyt.
Hvordan håndterede man dengang de problemer med dårlig materielanskaffelse? Lidt bedre end i dag, idet man kun nåede at få én af de uheldige maskiner. Milling kom jo ikke til at stå til regnskab for Nr 30 på grund af Titanics forlis.
Hvad var problemerne med Nr 30 når man valgte en så tidlig udrangering?