Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Broelementer spækket med fejl (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/11 2012, 20:29 (4191 dage siden) @ andersj

Ja, kom det som nogen overraskelse? 25. november er vist noget optimistisk!

http://www.tv2nord.dk/artikel/230697:Regionale-nyheder--Broklap-svejset-forkert-sammen


Det er jo en risiko ved at vælge den billige løsning.

Man må så bare håbe, at de ekstra omkostning som nu påføres samfundet, bl.a en forsinket åbning af forbindelsen, står mål med det penge der er sparet ved at understøtte polske smede istedet for danske - der er jo ikke ligefrem mangle på arbejdskraft her i landet.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det skuffende at et statsejet selskab om Banedanmark vælger den polske løsning - det klinger efterhånden lidt hult, når alle politikerne hele tiden opfordre os til at bruge løs og de så selv sender pengene til udlandet...

/Henrik


Det er jo MT-Højgaard der er entreprenør, så man må jo formode at det er deres valg at få den produceret i Polen, dermed også dem der står for omkostningerne ifb. med færdigsvejsningen.

Det er netop sådan det hænger sammen. Der har næppe stået i udbudsbetingelserne at broen skulle laves i Polen.

BDK er i henhold til licitationsloven forpligtet til at vælge det tilbud der bedst opfylder udbudsbetingelserne hvor pris jo er den centrale. Man kan dog afvige fra at vælge den billigste hvis det virker åbenbart urealistisk.

Med al respekt - det at det skal udføres i Polen er altså ikke i sig selv garant for møjarbejde, men man får hvad man betaler for.

MT-Højgaard har åbenbart ikke specificeret opgaven godt nok overfor den polske smedevirksomhed og deres kvalitetskontrol på stedet klart mangelfuld.

Det er næppe noget BDK skal betale for. Det er MT-Højgaard der hænger på den og jeg håber da at kontrakten indeholder passende paragraffer om dagbøder ved forsinkelser så de kan lære at lave et ordentligt stykke arbejde en anden gang.

Iøvrigt mener jeg at BDK talte om at genbruge de gamle tegninger og beregninger og bede om en nittet bro ligesom den gamle. Jeg må tilstå t jeg glædede mig til at se hvem der kunne nitte stålbroer i 2012, På den baggrund var jeg ikke overrasket over at man måske fandt nogen der kunne det i østeuropa, Nu viser det sig så at de alligevel har svejset den sammen.

Mystisk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak