Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/11 2012, 20:21 (4177 dage siden) @ andersj

Samtidig så vælger DSB at lade togbusserne kører videre til den 1 Feb. Dermed så er det alle passagerene i Vendsyssel der bliver ramt og ikke kun dem der rejser over fjorden hvis DSB havde valgt at genoptage togtrafikken mellem Lindholm og Frederikshavn.

Efter min mening burde DSB få tranportorteret nogle MR togsæt til Vendsyssel og få genoptaget tog trafikken.
Alternativt nogle Desiro og så kunne NJ stå for trafikken.
De kunne kører efter en særkøreplan med timedrift uden myldertidstog,det ville kræve at der skulle flyttes færre togsæt.


Tro mig, hver dag sender jeg lange blikke efter NJ's Desiro-tog, når de afgår mod nord fra Frederikshavn, mens jeg må skrumple afsted i bumlebus til Aalborg med køresygskvalme, godt sammenpresset og nogle gange stående i en overfyldt X-bus.
Så tænker jeg med længsel tilbage på DSB's MR-tog, på trods af deres "dårlige ånde", for de kører i det mindste - det gør en bus ikke, den skrumpler!.
Så nu hvor sporet er farbart igen - og hvis NJ ellers har togkapacitet til det - så ville pengene for de ekstra X-busafgange, som er blevet købt hos NT, måske være bedre givet ud til nogle morgen- og eftermiddagsmyldretidstog mellem Frederikshavn og Lindholm.
Samtidigt vil der også kunne spares et par togbus-afgange væk, som jo heller ikke er gratis.
Måske ville ét Desiro-togsæt fra Frederikshavn/Skagen være tilstrækkeligt, hvis det i Hjørring kobles på et togsæt fra Hirtshals, sådan at de sammen kunne fortsætte til Nordjyllands hovedstad - og vice versa på vejen tilbage igen.
Dette ville også for NJ være en lejlighed til i ro og mag at kunne øve sig i at være operatør på Vendsysselbanen i de næste 3 måneder, mens resten af landet jernbanemæssigt således er afskåret fra Vendsyssel, sådan at der ikke er anden "forstyrrende" trafik på strækningen.
Øvelsen kunne så gå ud på at finde ud af, hvordan togdeling og -samling i Hjørring måtte kunne flettes ind i en køreplan med faste minuttal mellem Frederikshavn-Lindholm, og med faste minuttal på både Hirtshals- og Skagensbanen, og måske også for at lodde stemningen hos de togrejsende for/imod at NJ kører nogle af regionaltogsafgangene på "de lange skinner".
Bare en idé (og et ydmygt håb) fra en busskrumplekvalmeturskøresyg pendler Fh-Ab...


Er både 980 og 973X fyldt op om morgenen fra Frederikshavn?

Jeg har ofte været med en 973X fra Fh kl. 06.45, hvor der var ståpladser i hele midtergangen - fordi 980 tillod sig at "stikke af" sydpå kl. 06.40, selvom den ligeledes skulle afgå kl. 06.45.
Indenfor den sidste uges tid er det heldigvis ændret til, at 973X nu kører direkte Fh-Ab kl. 06.45 - ofte fyldt til sidste siddeplads - mens Thingaard's rute 980 køreplansmæssigt kører via Sæby og derfor "tager slæbet" mellem Fh og Sæby. Før stuvede alle sig sammen i 973X.
Der er ingen tvivl om, at nogle af togpendlerne mellem Vendsyssel og Aalborg i stedet har fundet andre løsninger (samkørsel eller måske har købt en billig bil), med udsigten til buskørsel umder sporrenoveringsarbejdet - og nu helt frem til allertidligst i februar 2013. Og så bliver det jo spændende at se, hvor mange der kommer tilbage i "butikken" igen, når togene begynder at køre igen...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
DSB MZ1450

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak