Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisfald på bestemt billettype....SJ (Generelt)

af Fysikeren, 15/8 2014, 09:22 (3542 dage siden) @ Henrik Hansen

Derudover så faldt priserne jo med 20% udenfor myldretiden i Danmark for regionale rejser. Det er vel også en slags prisfald.


Ahh - det kan vel netop kaldes et prisfald.

  • Du skal rejse indenfor meget snævre tidsbegrænsninger i dagtimerne på hverdage.
  • Du kan 'kun' rejse indenfor et trafikselskab
  • Du skal være i besiddelse af et Rejsekort.

Den rabat er kun indført som er forsøg på at fremme salget af Rejsekort.

Midttrafik indførte klippekort til brug udenfor myldretiden. Derudover giver det mening at forsøge at sprede trafikken til tidsrum med lavere belægning. Dog burde man have mere end to timer midt på dagen mellem de to myldretider.

At rabatten burde gælde over hele landet kan vi blive enige om, men langt de fleste rejser er lokale. Har efterhånden sparer ret en del penge på den konto.

At nogle fravælger Rejsekort er deres valg, alle kan få rejsekort og dermed adgang til rabatten.

Jeg synes straks det er mere spændende, hvordan SJ er istand til at frembringe så stort et overskud, når man tænker på det hjemlige DSB - som i den sammenligning er et rent fallitbo, forgældet til op over skorstenen og med værdiløst materiel bogført til flere mia. kroner...

SJ har jo priser der følger de samme principper som flyselskaberne. Så at finde de billige billetter er som at finde en billet med DSB Orange i Danmark; og så er du stadig bundet til en afgang. Det er vel mere snævert end at kunne vælge indenfor et tidsrum?

Derudover er trafikken organiseret helt anerledes i Sverige. SJ kører kommercielt på ruter der giver overskud, de prioriterer hårdt hvilke ruter de vil køre, hvilket skaber en del debat om, hvad man som samfund kan forvente. F.eks. indstillede de uden videre deres tog mellem Göteborg og Malmö, for så at begynde igen noget tid senere. Eller her til næste køreplan hvor de lige sløjfer et antal standsninger mellem Stockholm og Oslo. Udover det er der ophandlet trafik.

Dette vil i Danmark svare til, at DSB mellem København og Aarhus kørte kommercielt, og hvis de ikke mente, at der var grundlag for trafik lørdag efter kl. 19, så kørte der bare ingen tog fra København til Aarhus lørdag efter kl. 19. I Sverige kører det sidste tog fra Stockholm til Göteborg om lørdagen kl. 18:14, på øvrige ugedage 20:14. Turen er kun i tid lidt længere end fra København til Aarhus.

Så ja, man kan undre sig over SJ's overskud, men den model SJ kører med har sin pris, især at tog på knap så kommercielle tidspunkter bare ikke kører.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak