Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 18/8 2014, 22:58 (3539 dage siden) @ Niels Bak

Nej det er ikke det der er pointen. Pointen er at på de længere rejser er toget for de fleste rejsende ikke konkurrencedygtigt. Og her tænker jeg ikke på pris, men på den samlede afvejning af tid, pris og komfort.

Jeg tror ikke, du er bevidst om, hvad du tænker på. Jeg tror efterhånden, en vigtig grund til, togene ikke er konkurrencedygtige, er, at de ikke er rutefly, og en anden faktor er, at SAS har stor betydning for dansk selvforståelse.

Ja der findes togforbindelser og det er et rart supplement, men de har alle steder en forsvindende del af markedet på rejser der er mere end 6 timer lange eller så.

Det er muligt men næppe særlig relevant for denne debat. I Danmark kan det netop skyldes, at DSB har reduceret sine tilbud til udlandet.

Du brugte selv London som eksempel, så derfor greb jeg det.

Det var du i din gode ret til. En væsentlig grund til, togene ikke er konkurrencedygtige til London, er, at dagens sidste tog fra Bruxelles til London kører kl. 19:52. En overnatning undervejs kræves begge veje. Så vidt jeg husker, var prisniveauet for tog alene mellem SAS' Go og Flex, og prisen med hotel undervejs var lidt højere end SAS' Flex hver vej.

(men ikke Paris - omkring 24 timer i tog er en marginal forbindelse for et mindre segment af fritidsrejsende, der kan lide togturen).

Det skyldes jo delvist, at det er en kvalitet i sig selv at være et rutefly frem for et tog. Fra Århus er rejsetiden til Paris med tog omkring 15 timer. Rejsetiden til fx. Paris kan godt blive lang, hvis turen til Kastrup Lufthavn er med tog el. der er lang ventetid i Kastrup. Sjovt nok foretrækker mange rejsende tilsyneladende ophold i en lufthavn fremfor et tog, og mange accepterer vist også en overnatning på hotel ved Kastrup Lufthavn.

Men det ændrer altså ikke ved at det er nonsense at tro at der sidder politikere i røgfyldte baglokaler og beordrer DSB til at holde op med at sælge billetter til udlandet for at hjælpe SAS.

Det kræver strengt taget kun én politiker, som sjovt nok sidder i regering med en minister, der blev kendt for en sms til fagforeningsrepræsentanter, der forhandlede med SAS' ledelse. DSBs bestyrelse er underlagt den til enhver tid siddende transportminister. Så sent som i november 2012 blev SAS' overlevelse omtalt som vital for København og dermed hele Danmark, og de foregående år blev højhastighedstog omtalt som en trussel mod rutefly.

Selskabet har helt andre og større problemer, som intet har at gøre med om der findes en attraktiv togforbindelse til Paris eller ej.

Ja, de kan jo være ligeglade med DSB, når DSB har valgt ikke at være en konkurrent. Modsat har Deutsche Bahn billige togrejser bl.a. til Paris.

Jo det er konkurrence. Toget på de lange strækninger er et produkt som ikke kan gøres konkurrencedygtigt for alle de rejsende, hvor tiden spiller nogen som helst rolle.

Tiden er vist i mange tilfælde blot en undskyldning. Sjovt nok er tiden ligegyldig, når egen bil kan benyttes, og tiden er først blevet en faktor inden for de seneste få år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak