Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Nattog Odense-Basel 2011 (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/10 2014, 21:12 (3465 dage siden) @ Jean Henrik

Jeg ELSKER at køre i sovevogn. Det er dyrt, det er langsomt (i forhold til flytrafik) og det besværligt (for så vidt angår billetbestilling). Men det er superbehageligt, det er romantisk og det er indbegrebet af jernbanetransport. I slutningen af '30erne tog bankdirektør Skjern og frk. musiklærer Elisabeth Friis sovevognen fra Korsbæk til Paris (måske skiftede de undervejs, inden de fandt sig til rette i sovevognen;-)). I juli 2011 forsøgte jeg at gøre dem rejsen efter. Den foregik dog Aalborg-Napoli med indlagt sovevogn Odense-Basel.

Jeg har kigget billederne fra turen igennem. Desværre er der kun to af billederne, der i denne forbindelse er brugbare og de siger såmænd ikke ret meget. Men et beskedent bidrag er vel bedre end intet. Forhåbentligt kan andre bidrage med bedre billeder.

Nu bliver sovevognen (og hele nattoget som sådan) fra Danmark og sydpå så nedlagt. Det begræder jeg, samtidig med at jeg indrømmer, at jeg nok ikke var den hyppigste gæst. Men jeg har tjekket, at der stadig - næste påske bl.a. - er mulighed for dagtog Aalborg-München (med diverse skift) og sovevogn München-Rom. Og den mulighed skal udnyttes, så længe den eksisterer:-) .

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Vi var så heldige at have mulighed for at køre på 1. klasse og have mulighed for at køre i en af sovevognene i "1½" etage og med eget bad. Billedet er taget om morgenen efter nattens kørsel. Solen er stået op og den serverede morgenmad er indtaget. Som man vil kunne se, er der to køjer. Med lidt god vilje og hvis man stadig er nyforelsket efter mange år, kan man klemme sig sammen i den nederste køje og hvis ellers man (stadig) kan finde ud af at "ligge i ske", kan man ligge og kigge ud ad vinduet og nyde sceneriet, mens man falder i søvn. I min verden bliver det ikke ret meget bedre.

[image]
Nattoget København-Basel er ankommet til Basel.
Begge fotos: 12. juli 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak