Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sove- liggevognstogets konkurrence (Generelt)

af Nattogsrejsende, 4/11 2014, 22:16 (3464 dage siden) @ Nordexpress

"Gode transportforbindelser - ikke kun med fly - mellem landene i Europa burde være et fælleseuropæisk anliggende."

Jeps, det har du ganske ret i. Det er derfor EU Kommissionen de sidste 25 år har arbejdet med at åbne såvel flymarkedet som jernbanemarkedet i en håndfuld såkaldte 'pakker' for hver af transportformerne. Så det er der jo bestemt intet nyt i.

Det er der ganske rigtigt ikke - men spørgsmålet er, om ikke en subventionering af bestemte transportformer undertiden kan være at foretrække frem for fuldstændig fri konkurrence. Det giver større muligheder for politiske prioriteringer - f.eks. også af miljøhensyn.

Det har betydet, at monopoler/duopoler er bortfaldet indenfor flytransport og mange nye selskaber har set dagens lys til gavn for det mellemfolkelige samkvem i milliontal. Og som nævnt er fjernbusdrift i 2014 blevet liberaliseret i Tyskland.

Så længe der er tale om offentligt ejede monopoler/duopoler, er jeg ikke sikker på, at de nødvendigvis er af det onde. Det SAS, jeg husker fra 90'erne, leverede i hvert fald efter min mening betydeligt bedre service end nutidens flyselskaber.

Det går så mere trægt mht. jernbanerne - varierer i alt fald fra land til land.

Den overordnede tendens er i hvert fald tilsyneladende, at internationale langdistancetog er på retur.

Men hvorfor netop din ferierejse med nattog skulle subventioneres af skatteyderne kan jeg ikke rigtig se nogen logik i. Er det for at kunne købe billetten til Sparpreis for 39 Euro?

Næh, jeg betaler såmænd gerne 200 euro - hvis jeg altså bare kan komme af sted. Men det bliver desværre stadigt sværere. Så må jeg jo blot finde andre rejsemål, hvis jeg gerne vil på lange togrejser - f.eks. den transsibiriske jernbane eller "the Canadian".

I øvrigt bruges der helt generelt skattepenge på mange ting, som ikke alle nødvendigvis mener, de har glæde af. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være mere odiøst, at nogle af statens/EU's midler går til finansiering af en nattogsforbindelse, end at de går til f.eks. motorveje i Nordjylland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak